[]
[] [firmabil.no] []

Toyota sjalu på dattera?


Terje Ringen - BilNorge.no



Da to nye kompakte SUV’er fra Toyota og Daihatsu nylig ble lansert i Japan, fortalte Toyota Norge at bilene ikke var for eksport. Tull! sier den norske Daihatsu-importøren - og lover en ny Terios før sommeren.

Be-Go heter Daihatsu’en mens Toyota’en lyder navnet Rush. Det er liten tvil om at dette er samme bilen, en kompakt SUV produsert av småbilekspert og datterselskap i Toyota-konsernet, Daihatsu. I en felles japansk pressemelding heter det at månedlige salgsmål for Daihatsu er 500 mens Toyota planlegger å selge tre ganger så mange på sitt hjemmemarked.

 

Baby RAV
De oppgir målene på den krympede RAV4-modellen til 3,995 x 1,695 x 1,705 meter over en akselavstand på 2,580 meter. Bagasjerommet har en kapasitet på 385 liter med setene på plass og inntil 755 liter når baksetene klappes ned.

Bilen byr på permanent firehjulsdrift og kan leveres med en avansert stabilitetskontroll (VSC) som også inkluderer elektroniske hjelpemidler for bratte opp- og nedstigninger. I Japan er bilene utstyrt med en 1,5-liters bensinmotor.

 

Får svar på tiltale
”Det er ingen planer om å eksportere de nye modellene til markeder utenfor Japan,” sa Toyota Norge da de sendte ut sin pressemelding for å omtale nyhetene.

”Dette er kun ønsketenkning fra Toyota Norge. Daihatsu Be-Go lanseres på det europeiske markedet under navnet Terios før sommeren. Og som alle ser: Dette er en modell som vil spise markedsandeler fra både Suzuki og Toyota,” svarer Carl Fredrik Bøe – informasjonssjef for den norske Kia / Daihatsu-importøren, Nordisk Bilimport AS.

Og som vi har nevnt tidligere, skal du heller ikke se bort fra at nye Terios kan tilbys med en kompakt, avgiftsgunstig dieselmotor. Ingen tvil om at denne bilen hadde passet perfekt i Toyota Norges sortiment som et rimelig alternativ til nye RAV4. En av forklaringene på Daihatsu Norges planer om å tredoble salget neste år er den også.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: