[]
[] [firmabil.no] []

Bevisstløs i gjerningsøyeblikket


Jørgen Seemann Berg - redaktør



Når en regjering kliner til med en mega-avgift, uten å ønske å undersøke om den kan få negative konsekvenser for samfunnet, må man gjøre som kriminaletterforskerne – prøve å finne motiv for ugjerningen. I den rød-grønne regjeringens første Stortingsproposisjon i 2006 ligger det et forslag om å legge en svært høy avgift på lastebiler med totalvekt mellom 3,5 og 7,5 tonn.
Disse bilene er de ytterste nervetrådene i et transport- og distribusjonsnett som dekker hele Norge. Veldig mange av dagens betydelige lastebileiere har begynt som særdeles unge menn og kvinner med en slik bil, og arbeidet seg oppover.

Veldig mange nordmenn, trolig titusenvis, har sitt arbeid som sjåfører på slike biler. Mange små bedrifter benytter slike biler til distribusjon av egne varer. Mange av disse bedriftene har verken råd til å fornye bilen når slitasjen på den gamle gjør det nødvendig, eller å kjøpe større biler og spandere 50.000 kroner på en førerkortutvidelse, eller to hvis bilen går på skift.

Men spørsmålet er altså hva som får en regjering til å trumfe gjennom en slik avgift uten å lytte til en eneste motforestilling. Det snakkes om et ønske om å ta inn 300 millioner til samferdselsbudsjettet. Det snakkes også om et ønske om å stoppe de amerikanske SUV'ene.
Jeg vet ikke hva som ligger bak. Men jeg tror regjeringen bør satse på å unnskylde seg med bevisstløshet i gjerningsøyeblikket fremfor å skyve frem en av de to grunnene nevnt ovenfor. For det første vil de ikke få inn de 300 millionene. Isteden vil de oppleve at transportnæringen vil kjøpe større biler. Trafikkskolene vil trolig ta inn et større beløp enn det Finansdepartementet klarer å få inn som følge av denne avgiften. Og det er dem i og for seg vel unt. Men også brukerne av amerikanske SUV'er vil finne andre løsninger på sine transportbehov. De er nemlig også i stor grad yrkesbiler og ikke penisforlengere.

Imidlertid vil det være noen som ikke umiddelbart har muligheter for å legge om sine transportrutiner, som for eksempel Frelsesarmeen, som vil bidra til denne delen av samferdselsbudsjettet. De pengene som Frelsesarmeen må bruke på å betale finansdepartementet den nye, astronomiske avgiften må naturligvis kompenseres gjennom bøssen under julegranen på Universitetsplassen.

Og det er ikke bare Frelsesarmeen som må prøve å øke tilførselen av midler fra det norske folk. Hele transportkjeden vil bli dyrere fordi det legges en ubegripelig avgift på det ytterste leddet i forsyningskjeden. De ytterste nervetrådene i detfinmaskede logistikksystemet som holder AS Norge i drift, er plutselig blitt vesentlig dyrere.

Det må vi alle være med på å betale. Noen riktignok mer enn andre. For skatter og avgifter slår aldri jevnt og rettferdig ut. Det som i utgangspunktet, fra "velmenende" politikere, er ment å være millimeterrettferdig ender ofte som kilometerurettferdig.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: