[]
[] [firmabil.no] []

Alle i nye Nissan er ”bilfolk”


Knut Moberg d.e. - MotorBransjen



Nye Nissan Nordic avdeling Norge er på plass i Asker og alle de 14 ansatte har en ting felles: Bred bakgrunn fra bil.

Det er ikke akkurat luksus over de nye kontorene Nissan Nordic avdeling Norge tok i bruk fra 1. januar: De ansatte sitter på langbord nesten som på en lesesal. Det er nesten så man føler at ”dette er som hos Nissan i Tokyo” der folk sitter så tett at man kjenner kroppslukten.

Men entusiasmen preger de 14 medarbeidere som nå skal drive Nissan i Norge. To jobber med deler og har mest kontakt med delesenteret i Gøteborg. Det er AB Volvo som driver delelageret til Nissan i Norge og Sverige. ”I krig og kjærlighet er alt tillatt”.

Flertallet i den nye importorganisasjonen kommer fra gamle Nissan, inkludert øverste Norges-sjef Knut Breivik. Knut Borgen er ansatt som storkundeleder, mens Svein Henriksen fikk tilbud om jobb, men valgte  studier. Men det er også kjente ansikter fra Citroen og Volvo-Renault på plass.

Fikk trua i Finland
Forhandlere har besøkt Nissans nye Norden-kontor i Helsingfors. Mange har vært skeptiske til Nissans produktprogram. Det er fra flere spurt om Nissan kan levere de modellene i fremtiden som skal sikre at agenturet gir sikre arbeidsplasser og lønnsomme forhandlere.

Noe må ha skjedd i Finland. For nå er forhandlerne betydelig mindre skeptiske. Dette fikk de bl.a. høre mer om:

• Nissan Note kommer i mars/april. Den første nye Nissan personbilen på lenge. En bil som best kan sammenlignes med Opel Meriva. Med bensin- og dieselmotor. En prisvinner! De fikk se og ta på bilen. Applaus.
• Nissan skal satse stort på nyttekjøretøyer. Der skal de bli ”å regne med” Modellprogrammet skal utvides med nye lastebiler Nissan produserer i Spania. Nissan mener de har et av de mest omfattende og komplette yrkesbilprogrammer med alt fra pickups til lastebiler – inkludert SUVer.
• Nissan ønsker at forhandlere i store byer og distrikter så snart som mulig deler anlegg og virksomhet i to. En for personbiler og en annen for nyttekjøretøyer.
• Nissan Finans er på plass i de nye importlokalene. Det er også en egen medarbeider fra det nordiske reklamebyrået som nå skal jobbe for Nissan. 1. januar gikk startskuddet for en profilkampanje som skal flytte folks oppfatning av Nissan.
• Nissan skal bort fra ”grå – et av mange merker” – til noe nærmere Toyota.

Mer dempet snakket ledelsen for Nissan Norden om sine tanker om ”forhandlere med større distrikter, grossistforhandlere etc”. Det skal komme i neste fase og er kanskje ikke det man snakker om når man vil bli populær hos mindre forhandlere. Men mange har skjønt skriften på veggen.

Skal vokse forsiktig
Ledelsen i Nissan Norden og Norge vil ikke snakke om mål for salg og markedsandel i 2006. Først skal de få alle små og store ting på plass. De vil først se at alt fungerer bra før de skal snakke om vekst.

- Vi skal vokse gradvis, sier Norden-sjef Mike Whitfield. Men han understreker at det er på nyttekjøretøyer det satses mest.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: