To fleksible fra Ford
Ford lanserer neste generasjon Galaxy på årets Genève-utstilling. I tillegg skal nye S-Max tette gapet mellom Galaxy og Mondeo. Når Ford nå presenterer sin nye Galaxy er det ikke lenger et samarbeidsprosjekt med VW-gruppen. De som venter på en ny Sharan eller Seat Alhambra, må dermed fortsatt smøre seg med tålmodighet. Som sin forgjenger er Galaxy en fullvoksen flerbruksbil med plass til 7 personer og bagasje. Sporvidden er utvidet med 59 mm foran og 81 mm bak mens den totale lengden er strukket med 179 mm til 4,820 meter. Bredden har økt med 60 mm til 1,854 m mens høyden er redusert med 14 mm til 1,676 m.
”Lastebil” Når bilen skal frakte 7 personer har du anstendige 435 liter til disposisjon, 100 mer enn i gamle Galaxy. Er du begeistret for rom skal du vite at dem er det til sammen 31 av – med kapasitet på inntil 110 liter.
Hi-tec Bilen er også utstyrt med IVDC (Interactive Vehicle Dynamics Control), Fords nye understellsystem som integrerer kontinuerlig demperkontroll. ESP-systemet byr også på HLA (Hill Launch Assist) som gjør bakkestart til en lek. Aktuelle motorer for Galaxy er de dieseldrevne Turatorq-motorene 1,8 TDCi med 100 hk, 1,8 TDCi 125 hk, 2,0 TDCi med 130 hk og partikkelfilter samt 2,0 TDCi 140 hk med eller uten partikkelfilter. Eneste bensinalternativ er Duratec 2,0 med 145 hk, for i denne biltypen er det diesel som gjelder.
Fra SAV til S-Max Vi kjenner igjen mange av begrepene fra Galaxy, som FFS setesystem som med enkle håndgrep kan konfigureres på inntil 32 forskjellige måter. Klarer du deg uten tredje seterad kan du bestille bilen med en skyvbar lasteplattform som med åpen bakluke kan trekkes 48 cm ut for å lette innlastingen.
Kommer med våren Ønsker du å fyre med bensin kan du velge mellom en 2,0-liter som yter 145 hk og den spreke 5-sylindrede 2,5-literen god for 220 hk som bl.a. er kjent fra Focus ST og Volvo V50 T5. Både Galaxy og S-Max har sine verdensdebuter i Genève og kommer til Norge i løpet av våren. To interessante modeller som nok blir godt mottatt av Ford-forhandlerne. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |