[]
[] [firmabil.no] []

Den store styrkeprøven


Tor Ivar Volla - redaktør
tor.ivar@bilforlaget.no



Automessen 2006 ser ut til å bli en indikator på det frie ettermarkedets markedsposisjon i øyeblikket, fem måneder etter den foreløpig siste revidering av Gruppeunntaket.
Selv om virkningene av revisjonen ennå ikke har ført til påtakelige sjokkbølger i det europeiske ettermarkedet for biler, ligger fortsatt mye til rette for en omfordeling av kakestykkene i markedet. Denne muligheten har kanskje spesielt de frie aktørene i Norge (av alle steder) nå valgt å gripe. Messe¬arrangørene ABL (Autobransjens Leverandørførening) gikk nylig inn i sitt 77. år med å etablere et heldagssekretariat for første gang.

Tidspunktet for denne satsningen virker høyst opportunt. Det samme gjør tidspunktet for Automessen 2006. For ikke å snakke om heldagsseminaret som der vil bli gjennomført.

At Gruppeunntakets liberalisering av konkurranse-vilkårene mellom bilprodusentene og deres underleverandører utgjør fundamentet for ABLs satsning, viste foreningen allerede i fjor gjennom hvilke områder de valgte å bruke mesteparten av sin tid og energi på. ABL vil synes i det offentlige rom og overfor forbrukerne hva ettermarkedet angår. Det har ABL selv programerklært – og de har altså foretatt sine første fremstøt. Kanskje er det likevel bare begynnelsen, det finnes grupperinger som føler seg stemoderlig behandlet i andre organisasjoner og som nok kunne ha fått mer ut av en egen forening i samarbeid med ABL. Hvordan bilimportører og merkeforhandlere vil reagere dersom og når ABL lykkes, gjenstår å se. Foreløpig ser de, med få unntak, ut til å ville tie både ABL og messen i hjel.(se også Fiskviks fokus i bladet).

Rundt denne potensielle maktforskyvningen har MotorBransjen flere fingre på pulsen enn noensinne. MB har "alltid" vært Automessens offisielle messekatalog, og fra årsskiftet 2005–2006 ble kontaktene enda tettere knyttet ved at nyflyttede Bilforlaget AS, som står bak MotorBransjen, fra samme tidspunkt deler lokaler både med ABLs nye sekretariat og med John Fiskvik Consulting.

Avslutningsvis gjør vi oppmerksom på et par ting til vedrørende Automessen 2006: Tradisjonen tro kommer MB også denne gang til å stå for en relativt uhøytidelig dagsavis for utstillere. Og fra du får denne avisen i hende og fram til messeåpningen anbefales du å holde deg oppdatert på de siste nyhetene om messen og dens utstillere ved å gå inn på nettsiden www.motorbransjen.no – hver dag. For at utstillerne forbereder seg til Årets Begivenhet er ikke til hinder for at de underveis både fusjonerer, flytter virksomheten og bytter agenturer – selv om de likevel aller helst vil fortelle om sine store og små produktnyheter på messa. På den måten skiller ikke de frie aktørene seg mye fra den øvrige bilbransjen!

Vel møtt til årets mest givende og utfordrende bransje- happening!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: