I dag åpner Bilias nye Bilskadesenter
På Risløkka i Oslo åpner Bilia i dag klokka 11 Norges kanskje mest moderne og miljøvennlige bilskadesenter i Økern Næringspark. Det totale arealet for selve skade- og lakkvirksomheten er 3450m2. Dette fordeles igjen med 1200m2 for lakkering, 1375m2 for skadeavdelingen, 290m2 med kundemottak og lager, 290m2 til garderobe, kontor og spiserom, og endelig 295m2 til bilvask, takst, kvalitetskontroll m.m. I tillegg vil Bilia endelig få samlet hele Servicemarkedsadministrasjonen innenfor 600m2 kontorlokaler i samme bygg. Møbelmegleren a.s. har stått for all møbelinnredningen, der Bilia har valgt lyst trevirke. Bilskadesenteret skal med sine 42 medarbeidere omsette totalt for ca. 40 millioner kroner de første rullerende 12 måneder. Bak denne summen vil det ligge rundt 2000 skadereparasjoner og over 3000 lakkeringer. Antall opprettere vil bli 21, en økning på 8 i forhold til Bilias nåværende verksted på Økern. Anlegget vil også ha 11 lakkerere, som en økning på 2 mann. Men økningen i personell utgjør ikke hele bildet; man forventer også å hente betydelig på mer effektiv drift. Det finnes også 2 mekaniske arbeidsplasser i forbindelse med større skader, hvilket er en fordobling fra tidligere. Videre har senteret 2 mann på bilglass, hvorav en er mobil for andre avdelinger Verksted & Industri Service (VIS) har levert 6 PC-styrte BlowTherm lakk-kabiner som er drevet på gass, og som har dimensjonene 8 x 4,5 x 3,6m – store nok til å sluke høye varebiler. Kabinene er Tecnologi Smart-styrte, hvor man med en bryter regulerer temperaturen fra 0 til 90 Celsius på 5 minutter. Flame Free-brenneren yter 300.000 Kcal. Aggregatene drives av 4 motorer, hver på 5,5 kW som håndterer 37.000 kubikkmeter i timen. Utenfor kabinene finnes 4 avskjermede forberedelsesrom med omluft for 18.000 kubikkmeter i timen. Automatisk trykk-kontroll sørger for å holde riktig og balansert luftgjennomstrømming. Alle plasser er utstyrt med løftebord. Også blanderommet er levert av Verksted &Industri Service. Miljøhensynet er satt i høysetet overalt. Alle oppretterplasser har avskjerming ved miljøforheng. Alle arbeidsplasser har ekstra god belysning med blant annet lyskinner. Siemens har stått for all elektrisk innredning. Oppretterne har også støyvegger, og samtlige har egne rettebenker levert av Car-o-Liner. Alle arbeidsplasser har egne ”powerbokser” med uttak for all nødvendig strøm, luft og avsug, pluss ekstra luftslangetromler for arbeid bak på bilene. Alt utstyr er hengt opp i forbindelse med ”benløse” arbeidsbenker for å gå klar av gulvet, slik at renhold blir lettere. Av samme grunn er alle gulv flislagte. Det fins også lett tilgjengelige containere for spesialavfall med ”kast ned”-funksjon. Løftebukker, arbeidsbord, verktøyvogner, presser og håndverktøy er levert av Rodin & Co. AS. Od dette er ikke alt. Det finnes en egen takseringsplass, en egen plass for kvalitetskontroll og oppfølging, en egen bukk for forstillingskontroll og en annen for dekkarbeid og lignende. Et separat rom er avsatt for makeup og høytrykkspyling, og Bilvask Scandinavia har installert en Mr. Glow vask- og poleringsmaskin, for øvrig maken til den som er i Mercedes-Benz bilskadesenter lengre opp i Østre Aker Vei. Ja, og så snakkes det visst (foreløpig løst) om å bruke STKs gamle kabeltårn på baksiden som dekkhotell, men inntil videre har Bilia-folket mer enn nok å henge fingrene i. Faktisk så mye at de legger opp til å fullføre anlegget i flere trinn. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |