Kosmetikkråd fra Biltema
”Siste mote er å sminke bruktbilen før den selges, på samme måte som mange sminker boligen før den legges ut for salg”, kan nyhetsbyrået Newswire fortelle. De henviser til daglig leder Jan-Reidar Andreassen ved Biltemas varehus i Oslo, som mener at bilselgere oftest får igjen de kosmetiske utgiftene ved salg. Og selv om meldingene hans nok er rettet mest mot selgere på privatmarkedet, har de garantert også verdi for profesjonelle bilselgere. Vi har jo i den senere tid sett at mange til og med lar bruktbiler ute på tomtene fremstå som de rene snøfonner! --Det minste bilen fortjener før den forlater deg, er en real vask. Ikke bare utvendig, men også innvendig og i motorrommet. Grønnsåpe er greit, men husk at det finnes egne rengjøringsmidler spesielt for dashbord, setetrekk og glass. Og polish til lakk, plast, gummi og kromdetaljer, sier Andreassen. --Ved å leie en rensemaskin får du raskt igjen lukten av ny bil. Og en airconditionrens dreper bakterier og sopp i luftekanalene, og frisker opp luften inne i bilen. La oss her skyte inn at dette med motorvask er ikke alle enige i, da det er lettere å avsløre lekkasjer og svetting når en motor er uvasket, noe som også glupe bruktbilselgere bruker som salgsargumenter. Men la oss igjen slippe til Biltema-sjefen, som tilføyer ganske riktig at det beste salgsargumentet for en bruktbil er at den er problemfri. - Sjekk tennplugger, luftfilter, batteri, lyspærer og sikringer. Ta et oljeskift og bytt gjerne bunnplugg og pakning for å unngå oljelekkasjer. Bilen kan også ha godt av en omgang med dyserens, forgasserrens eller radiatorrens for å luke unna barnesykdommer som juksing og hikking. Husk å etterfyll frostvæske, bremsevæske og eventuelt servoolje, sier han. – Karosserimessig kan det være dyrt å fjerne rust og bulker, men samtidig er det mye penger å hente hvis bilen ser strøken ut, fortsetter Andreassen. --Sjekk hvor ofte registerreim skal byttes på bilen din. Det varierer fra bilmerke til bilmerke, men vanligvis hver 100 000 kilometer. Det kan være salgsfremmende å skifte reim for egen regning. Dekk er ferskvare og bør byttes før gummien blir for hard. Det kan være ok å reklamere med at det er splitter nye dekk på bilen. Kanskje du også bør vurdere å investere i lettmetallfelger. Nå kan du få lettmetallfelger for under 500 kroner. Alternativet er en boks med dekk- og felgrens, og en skikkelig grov kost. Det er når filialsjefen beveger seg inn på temaet styling som salgsfremmende tiltak vi blir litt mer betenkte: --Viderekommende kan undersøke muligheten for å engasjere en profesjonell bilstyler, for slike finnes faktisk, sier Andreassen; --Hva med nye, stilige lykter eller nytt listverk, stylede støtfangere og spoilere? Og hvorfor ikke et tøffere dashbord? På flere biltyper kan du bytte speedometerskivene. Noen monterer et ekstra munnstykke til eksospotta, så en enkel eksospotte ser dobbel ut. Et godt tips er å bytte ut kassettspilleren eller den slitne cd-spilleren med en ny. Hold det gjerne på lavbudsjett, men sørg for at lydanlegget virker når en potensiell kjøper skal prøvekjøre. Det er også mulig å tune og trimme bilen, men undersøk hva som er tillatt før du gjør noe, sier han. Jaha ja. Vi er vel ikke helt sikre på at dette er tiltak som treffer de bredere målgrupper… og smaker ikke dette mer av salgsargumenter for Biltema-rekvisita enn salgsargumenter for en bruktbil? Men heldigvis kommer seriøsiteten tilbake: Andreassen oppfordrer selgere til å få laget en rapport om bilens tilstand hos et bilverksted eller en NAF-stasjon, og avslutter slik: - Når bilen skal prises og annonseres, bør du ta kontakt med en merkeforhandler. De kan opplyse deg om cirka markedspris og om du bør trekke fra noe på grunn av mangler og slitasje. Det finnes også egne kalkulatorer på internett som beregner gjennomsnittsprisen på bilen din, basert på tilsvarende biler som allerede er til salgs. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |