[]
[] [firmabil.no] []

Ny favoritt for GT-racere


Terje Ringen - BilNorge.no



Et yndet objekt for baneracing er Porsche 911 GT3. Foran Genève-utstillingen neste uke står den klar i ny 997-innpakning.

Dette er 911-varianten for de som ønsker heftige egenskaper uten hjelp ekstra oksygentilførsel. GT3 er utstyrt med en 3,6-liters boxer som er god for 115,3 hk pr liter slagvolum – til sammen 415 hk. Effekten kommer til sin rett ved 7.600 omdreininger, og da har du enda 800 o/min å kose deg med før turtallssperra slår inn.

 

Skiftehjelp
Den eksplosive kraften leveres til bakhjulene via en tettsteget 6-trinns gearkasse. Et nytt display forteller sjåføren når det er på tide å skifte opp slik at han kan holde blikket festet på veien foran seg. Og det kan behøves, når 0-100 kan foretas på 4,3 sekunder, 0-160 på 8,7 sekunder og toppfarten er solide 310 km/t.

Hjelp til veigrep får føreren av Porsche Active Suspension Management (PASM) som for første gang er på plass i GT3. Det gir i utgangspunktet kjøreegenskaper som forgjengeren, men når sportsinnstillingen velges blir hjulopphengningen enda hardere slik at bilen er klar for noen heftige runder på Nordsløyfa eller Rudskogen.

 

Maiblomst
911 GT3 har 19-tommere som standard felgutrustning. De som synes det ikke hører hjemme med elektronisk traction control på en slik bil, skal vite at systemet ble utviklet for Carrera GT, at det tillater et tilbud eller to og at det om ønskelig kan slås helt av.

Europa-pris for GT3 (ekskl. avgifter) er 93.000 euro. Den er leveringsklar fra mai.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: