MB i ringen på Automessen 2006
Når vi først holder deg oppdatert på hva en del av utstillerne på Automessen 2006 for tiden driver med, hva de vil drive med på messen, og til dels om hva som vil bli vist der - hva er da mer naturlig enn at MotorBransjen i denne sammenheng også presenterer seg selv? I tillegg til å stå for messekatalogen i forkant, vil MB også lage en uhøytidelig dagsavis for utstillerne mens messa pågår. Og mye vil forundre oss dersom ikke marsutgaven av MotorBransjen også får det fyldigste messereferatet. Vanskelige å finne vil vi ikke bli. Redaksjonen er samlet, med fullt PC-oppsett, i en godt synlig boksering i Hall C (stand C2-02). Ta riktignok ikke dette som noen invitasjon til å tildele oss blåveiser for det dere måtte oppfatte som urimelig omtale, men tenk heller på det mer bransjekorrekte slagord ”alt kan repareres”. Så kom innom for å fortelle oss hva som EGENTLIG foregår, hva vi bør få med oss av nyeste nytt. Og da inkluderer vi selvsagt rykter, sladder, injurietilløp, regelrett skittkasting og annet mer eller mindre matnyttig hvor fellesnevneren er høy underholdningsverdi enten den er god- eller ondsinnet. Føl dere frie, silinga skal vi stå for selv. ”Alle er velkommen!” Standens blikkfang er en bil du neppe har sett maken til før. Citadine heter den. Konstruksjon og design står en gruppe på 6 studenter (bildet) fra 3. klasse ved Høyskolen i Østfold for, som har utviklet kjøretøyet gjennom en egen studentbedrift med et budsjett på 2,4 millioner kroner. Shell, 3M, DIAB, SHAPE, Profesjonell Mekanikk, Honda, Opel og Lindberg og Lund har vært samarbeidspartnere. Til tross for at den lille tassen rommer to voksne, veier den kun 153 kg takket være litt lettmetall i bånn og masse karbonfiber i både topp og bånn. Studentene har ”mekka sjæl” et innsprøytningssystem for den 135 ccm Honda gressklippermotoren som er ombord. Kraftoverføringen er basert på en gokart-clutch. 10.000 arbeidstimer er nedlagt i Citadine for at en liter bensin skal holde til 50 norske mils kjøring under gode forhold. Og som ikke dette er nok, vil du også finne en leirmodell av neste Citadine-versjon, som muligens blir hydrogendrevet. I hvert fall skal originalen bli ferdig tidsnok til å delta i Shell Eco Marathon i Sør-Frankrike. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |