[]
[] [firmabil.no] []

Cadillac BLS - mye mer enn en SAAB


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Det innrømmer jeg med en gang, vi har vært uvitende urettferdige når vi har kalt den SAAB-baserte Cadillac BLS for en CadiSaab, eller Saabilac eller hva vi har greid å finne på. Denne bilen står på egne hjul.

Uansett er det i utgangspunktet galt å trekke alt for mange paralleller med SAAB, selv om det nyeste og minste medlemmet i Cadillac-familien blir bygget i Trollhättan av SAAB-arbeidere, på samme bånd som Saab 9-3 triller av.

 

Fjern slektning
Tenk på den nye bilen som et medlem av GMs store Epsilon-familie, som er Cadillacisert så mye som er mulig innefor strenge økonomiske rammer. Og med designbegrensninger som er ganske enorme ved at man ikke får endre på et eneste av bilens harde punkter. Med andre ord - dører, vinduer, tak og meget annet skal være felles fra modell til modell og merke til merke.

GMs designere, med en hyggelig fyr som tok sin Cadillac-eksamen på Evoq i spissen, Chip Thole, har gjort en hedelig jobb. Fronten er utvilsomt Cadillac, hekken er nesten utvilsomt en Cadillac mens profilen kanskje kan diskuteres.

 

Det Nye
Vi er vel heller ikke helt overbevist av interiøret, det er litt for mange kjente elementer til at dette gir inntrykk av virkelig Cadillac-premium. På den annen side sier de som vet, at dette er første innslag av Det Nye Interiøret, som vi skal se på mange modeller derfra i femtiden.

Materialer som gir litt sterkere inntrykk av kvalitet, takk, sier nå vi.

BilNorge.no er med i den første gruppen av europeiske journalister som får prøve denne nye bilen, en modell som nok skal hjelpe til å sikre Cadillac en større økning i Europa enn de har opplevd til nå. I fjor lå salget godt under 3000 enheter, og selv om det var opp med mer enn 70 prosent i forhold til året før, beskriver ikke volumet akkurat et solid nærvær.

Uten at GM sier noe offisielt skulle vi vel tro at et ønske om 10.000 enheter var realistisk, og enda flere når stasjonsvognen kommer på gaten om et års tid.

 

Veltunet
Foreløpig har vi bare kjørt bilen en ti mil eller noe slikt, så en mer inngående kjørebeskrivelse får vente til neste utgave av BIL, men vi kan trygt slå fast at Cadillacs ingeniører har klart å tune chassiset slik at bilen virker større og mer solid enn den har noen rett til å være.

På førerplassen er vi lenger unna hjul- og vind- og mekanisk støy enn i plattformkollegaene. Andre algoritmer i drivlinjestyringen gir en mer avslappet kjørestil uten at det går ut over prestasjonene. Og utstyrsnivået er høyt.

Vi har selvfølgelig ikke kunnet foreta noen nøye konkurrentsammenlikning, men Cadillacs mål i Europa er å posisjonere denne bilen 5-10 prosent under tilsvarende A4 og 3-serie og liknende.

 

Mener alvor
Bilen vil være på plass på det norske markedet allerede i uke 12. Den skal selges av 9 forhandlere (tre er importørens, Bergheims, egne og de seks andre er Opel-forhandelere (uten Saab)) og årets budsjett snakker om 128 biler ut til kunder. 

Kanskje så mange som 80 prosent av dem blir diesel. Men med solid utstyrsnivå, regner Hakon Wirak, markedssjef med. Slik at prisene blir nok mye nærmere 450K enn det som er innstegsprisen (kr 387.200).

Se ikke bort fra at vi også i Norge kommer til å bli tilbudt den samme fordelaktige LeasePlan/Cadillac-avtalen som allerede nå introduseres på de største markedene i Europa.

Både bilen og markedsplanene tyder på at for første gang i min tid som bilbeskriver, må vi ta Cadillacs ambisjoner på alvor.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: