Vindusviskere: Stadig flere tomotors
Stadig flere bilprodusenter utnytter fordelene ved tomotors viskeranlegg. Når to viskerarmer drives av hver sin elektromotor, oppnås både størst mulig viskerfelt og kompakt konstruksjon. Med andre ord får bilføreren bedre utsyn i dårlig vær mens bilprodusenten får mer plass i motorrommet til andre komponenter. Spesielt i MPVenes trange motorrom har dette vist seg fordelaktig. Bosch startet serieproduksjon av systemet i 2001. Det monteres f.eks. i den nye Ford Galaxy, i den nylig lanserte Mercedes-Benz S-klassen og i Citroën C6. Mens tradisjonelle viskersystemer drives av én motor der armene styres av en forbindelsesarm, drives tomotorsviskersystemet fra Bosch synkront ved hjelp av elektronikk. En integrert sensor registrerer konstant viskerarmenes nøyaktige posisjon. Dermed kan retningsskiftet fastlegges individuelt og finne sted svært tett ved A-stolpen. Den nøyaktige reguleringen er også forutsetningen for f.eks å kunne parkere viskerne i A-stolpen som i Seat Altea. Når viskerne slås av, kan viskerarmene forsvinne helt under panseret sammen med de flate Aerotwin-viskerbladene. Det forbedrer aerodynamikken og reduserer risikoen for skader på fotgjengere og syklister i tilfelle ulykke. Viskeranlegget fra Bosch kan også drives fullautomatisk når det kombineres med regn- og lyssensor. Foreløpig er tomotorssystemer mest å se i dyrere biler i samt i MPV'er i mellomklassen og den kompakte klassen. For tiden blir ca. 5 % av alle biler som produseres i Europa utstyrt med et tomotorsviskeranlegg. Bosch anslår at denne andelen vil fordobles over de neste fem årene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |