Større enn de små, mindre enn de store
LANSERING: 17,5 centimeter lengre. Det høres ikke så veldig mye ut. Men når Hyundai forlenger Santa Fe, handler det faktisk om en større bil. Mer plass, mindre ”stumpete”, høyere komfort og bilen sprenger 400.000 kroners grensen. Men den kan også bli varebil. SUVer finnes snart i alle størrelser. Toyota RAV4, BMW X3, Landrover Freelander og Suzuki Grand Vitara er ”småSUVene” – mens de store inkluderer VW Touareg, Toyota Landcruiser og Mercedes ML (snart også Mercedes GL). Og midt mellom de små og de store ønsker Honda CRV, BMW X5 og nye Hyundai Santa Fe å yppe seg. SUV handler mye om plass. Dette er bilene for allbruk, og i hytte-Norge er SUV et must for mange. Med en slik bil kommer man sikkert fram, sommer som vinter, og man slipper å være avhengig av brøytebilen, veiskrape eller å grue seg for den siste kneika opp til hytta med det alt for store weekendlasset. Hyundai har det største utvalget av SUVer. Fra Tucson til Terracan med nye Santa Fe midt i mellom. Og Santa Fe er blitt så stor at den både kan leveres som 5- og 7-seter. Men brukes alle 7 seter, er det intet igjen av bagasjeplassen. Skulle man dra syv personer i bilen til fotballkamp, må bager og baller ligge på taket eller på tilhenger. Og de to som sitter i tredje seterekke er neppe kampklare før i annen omgang. Så trangt er det helt bak. Men har bilen fem seter, er det ”kongeplass” foran og bak. Og man sitter høyt og fritt.
Tyst og sterk Det er ikke tilfelle om dieselmotoren kombineres med manuell gearing. Da er bilen smidig og kvikk, fri for vibrasjoner og uten dieselstøy. Selv dekkstøyen er borte og komforten på god asfaltvei er som i en limousine.
Verdt 50.000 mer? Det er størrelsesforskjell, særlig når det gjelder plass til bagasje. I Santa Fe kan man nesten frakte et helt flyttelass – og en bil med større akselavstand blir også mer komfortabel. Det blir mindre risting og bedre komfort - særlig på god vei.
Klar som varebil Men også fabrikken i Korea ville ha et ord med i laget. De har godkjent ombyggingen og godtatt at den ikke svekker bilens konstruksjon. Målinger viser at det er dårlig med takhøyde bak i lasterommet, og statskassa får ikke plass uten endring av bilen. Varebil kan bli bestselger. Det forutsetter dog at det blir nok plass bak rattet til at sjåføren ikke må sitte med rattet i magen! Som varebil og diesel vil den koste like under kr 300.000.
Hyundai Santa Fe 2,2 diesel PRIS: kr 457.000 (varebil kr 299.900) MOTOR:
MÅL OG VEKT: LxBxH: 465 x 189x 175 cm Akselavstand: 270 cm Egenvekt m/fører: 1823 kg Tillatt totalvekt: Dekk: 235/70 16 Bagasjerom: Tankvolum: 75 liter
YTELSER: Aks. 0 - 100 km/t: 11,6 sek. Toppfart: 179 km/t. Forbruk blandet kjøring: 0,73 l/mil. CO2-utslipp: Ikke oppgitt Konkurrenter: BMW X5 og Honda CRV Artikkel fra www.firmabil.no URL: |