[]
[] [firmabil.no] []

Større enn de små, mindre enn de store


Knut Moberg d.e. - BilNorge.no



LANSERING: 17,5 centimeter lengre. Det høres ikke så veldig mye ut. Men når Hyundai forlenger Santa Fe, handler det faktisk om en større bil. Mer plass, mindre ”stumpete”, høyere komfort og bilen sprenger 400.000 kroners grensen. Men den kan også bli varebil.

SUVer finnes snart i alle størrelser. Toyota RAV4, BMW X3, Landrover Freelander og Suzuki Grand Vitara er ”småSUVene” – mens de store inkluderer VW Touareg, Toyota Landcruiser og Mercedes ML (snart også Mercedes GL). Og midt mellom de små og de store ønsker Honda CRV, BMW X5 og nye Hyundai Santa Fe å yppe seg.

SUV handler mye om plass. Dette er bilene for allbruk, og i hytte-Norge er SUV et must for mange. Med en slik bil kommer man sikkert fram, sommer som vinter, og man slipper å være avhengig av brøytebilen, veiskrape eller å grue seg for den siste kneika opp til hytta med det alt for store weekendlasset.

Hyundai har det største utvalget av SUVer. Fra Tucson til Terracan med nye Santa Fe midt i mellom. Og Santa Fe er blitt så stor at den både kan leveres som 5- og 7-seter. Men brukes alle 7 seter, er det intet igjen av bagasjeplassen.

Skulle man dra syv personer i bilen til fotballkamp, må bager og baller ligge på taket eller på tilhenger. Og de to som sitter i tredje seterekke er neppe kampklare før i annen omgang. Så trangt er det helt bak. Men har bilen fem seter, er det ”kongeplass” foran og bak. Og man sitter høyt og fritt.

 

Tyst og sterk
Bilen vil i Norge bare leveres med firehjulstrekk, og oftest med en oppgradert 2,2-liters dieselmotor. Den kan kombineres med automatgear eller manuell kasse. Mye av bilens sjarm og prestasjoner forsvinner i kombinasjon med automat. Da må man vente lenge og vel ved akselerasjon, og det skjer svært lite når man tramper inn gassen.

Det er ikke tilfelle om dieselmotoren kombineres med manuell gearing. Da er bilen smidig og kvikk, fri for vibrasjoner og uten dieselstøy. Selv dekkstøyen er borte og komforten på god asfaltvei er som i en limousine.

 

Verdt 50.000 mer?
Diskusjonen vil helt sikkert komme – hvor mye mer bil er nye Hyundai Santa Fe enn bestselgerne Suzuki Grand Vitara og Toyota RAV4? Det handler om en prisforskjell på rundt 50.000 kroner.

Det er størrelsesforskjell, særlig når det gjelder plass til bagasje. I Santa Fe kan man nesten frakte et helt flyttelass – og en bil med større akselavstand blir også mer komfortabel. Det blir mindre risting og bedre komfort - særlig på god vei.

 

Klar som varebil
Hyundai Santa Fe er godkjent som varebil i Norge. I all hemmelighet har en testbil blitt innredet hos Lafinto ved Fredrikstad og man skal ha fått tryllet inn statskassa som må ha plass om bilen skal kunne registreres som varebil.

Men også fabrikken i Korea ville ha et ord med i laget. De har godkjent ombyggingen og godtatt at den ikke svekker bilens konstruksjon. Målinger viser at det er dårlig med takhøyde bak i lasterommet, og statskassa får ikke plass uten endring av bilen.

Varebil kan bli bestselger. Det forutsetter dog at det blir nok plass bak rattet til at sjåføren ikke må sitte med rattet i magen! Som varebil og diesel vil den koste like under kr 300.000.

 

Hyundai Santa Fe 2,2 diesel

PRIS:  kr 457.000 (varebil kr 299.900)

MOTOR:
4-sylindret rekkemotor. 2188 ccm. 110 kW (150 hk). 335 Nm.

 

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 465 x 189x 175 cm

Akselavstand: 270 cm

Egenvekt m/fører: 1823 kg

Tillatt totalvekt:

Dekk: 235/70 16

Bagasjerom:

Tankvolum: 75 liter

 

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 11,6 sek.

Toppfart: 179 km/t.

Forbruk blandet kjøring: 0,73 l/mil.

CO2-utslipp: Ikke oppgitt

Konkurrenter: BMW X5 og Honda CRV


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: