[]
[] [firmabil.no] []

Toyota til motangrep i hybridpatentbråket


Geir Andreas Wangsmo - MotorBransjen



Toyota kjører nå en hardere linje mot teknologiselskapet Antonov i patentkrangelen rundt hybridteknologi. Nå har bilprodusenten gått til motsøksmål på sin hjemmebane Japan.

Antonov er et nederlandsk selskap som blant annet spesialiserer seg på utvikling av komponenter til biler. I april 2005 gikk de til sak mot Toyota på grunnlag av brudd på patentrettigheter i blant annet Toyota Prius og Lexus RX400h. Antonov mener at drivlinjen i disse bilmodellene benytter teknologi som er beskyttet av internasjonale patenter, som holdes av Antonov. I tillegg hevder Antonov at Toyota har feilaktig lisensiert bort denne teknologien til andre. Også Hondas hybridbilder er inne i bildet.

Etter dette opprinnelige søksmålet mottok Antonov et tilbud fra Toyota for å komme til enighet utenfor rettsapparatet, men dette tilbudet var urealistisk lavt ifølge Antonov. I forrige uke ble de gjort oppmerksom på at Toyota hadde gått til søksmål mot Antonov i Japan den 15. februar i år. Selv om de to partene er i jevnlig kontakt med hverandre har ikke Toyota varslet verken Antonov eller deres advokater om dette søksmålet.

Bilgiganten Toyota har gått til dette skrittet selv om patentsystemet i Japan er samsvarende med det europeiske, og saken allerede er til behandling i en patent-rettsinstans i Düsseldorf, Tyskland. Denne saken skal til endelig høring 29. august, etter at begge parter har hatt grundig gjennomgang siden 22. september i fjor. Antonov har anslått de totale kostnadene til dette søksmålet til 100.000 Euro, mens de allerede har fått på plass garantier for opptil 2 millioner Euro for motsøksmålet i Japan.

Antonov er av den oppfatning at Toyotas tøffe linje i denne tvisten indikerer en åpenbar mangel på selvtillit når det gjelder mulighetene for å vinne frem i den tyske rettsinstansen. Videre tror Antonov at Toyota med dette langt mer kostbare motsøksmålet forsøker å tvinge motparten til å forhandle seg frem til en avtale utenfor rettsapparatene.

– Vi ville aldri gått til sak mot Toyota dersom vi ikke var sikre på at vi hadde en sterk sak. Det er kritisk at vi forsvarer våre patenter og krever inn royalties for disse, sier John Moore (bildet), toppsjef i Antonov. Før det opprinnelige søksmålet hadde Antonov en dyptgående konsultasjonsprosess med eksperter innen patentrettigheter, jus og bilindustrien. Den tyske rettsinstansen ble da valgt fordi den regnes som relativt rask og kostnadseffektiv for en bindende domsavgjørelse.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: