[]
[] [firmabil.no] []

Sensasjon i det stille: bensindrevet ”dieselmotor”


Trygve Bæra - Bil



I august lanserer Mercedes-Benz sin CLS 350 CGI. Under panseret sitter en bensinmotor basert på samme innsprøytingssystem som "common rail"-dieselmotorene. Den yter 20 hk mer med 10 prosent mindre forbruk.

I forkant av Genève-utstillingen offentliggjorde Mercedes-Benz det de kaller ”verdens første bensinmotor med piezoelektrisk direkteinnsprøyting”. Motoren får sin debut i CLS 350 i august, og vi skal sørge for å komme tilbake med en prøvekjøring i Bil så snart det lar seg gjøre etter det.

Motoren har betegnelsen CGI, Charged Gasoline Injection, og det er to ting som gjør motoren spesiell. Først og fremst at drivstoffet står konstant trykksatt og klart foran hver injektor, en for hver sylinder, på samme måte som i moderne dieselmotorer av common rail-typen. Dernest at injektorene i løpet av mikrosekunder sender flere små dusjer med drivstoff inn i sylinderen i hver forbrenningssyklus.

 

Effektivt
For hver dusj øker mengden forstøvet drivstoff i forbrenningskammeret, og hver lille dråpe omsluttes effektivt av oksygen. Når gnisten fra tennpluggen antenner drivstoffblandingen, skjer det sjiktvis og effektivt, herav betegnelsen Stratified Charging, sjiktvis mating.

Motoren med 3,5-liters volum yter 292 hk ved 6400 o/min, og har et maks dreiemoment på 365 Nm mellom 3000 og 5100 o/min. Forbruket ved blandet kjøring etter EU-normen ligger på beskjedne 0,91 liter/mil, sett i lys av at bilen har en egenvekt på 1735 kg.

En bieffekt av den meget nøyaktige styringen av innsprøytingsprosessen, er at det er mulig å heve temperaturen i eksosmanifolden. Dermed forkortes tiden før katalysatoren er oppe på optimal arbeidstemperatur. Mercedes hevder at CGI-motoren er oppe i en eksostemperatur på 700 grader i løpet av ti sekunder etter kaldstart.

Teknologien er utviklet i tett samarbeid med Bosch som står for serieproduksjon av piezoinjektorene.

 

Motordata:
V6-motor, 3498 ccm. Boring: 92,9 x 86 mm. 215 kW/292 hk v/6400 o/min. 365 Nm v/3000-5100 o/min. Kompresjon: 12,2:1. Maks. innsprøytingstrykk: 200 bar.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: