Flaut fravær av flærr
Meca har fått sansen for raske biler. Under Automessen i begynnelsen av mars stilte de ut både en STCC-BMW og Ferraris råeste modell, FXX. - Biler, teknikk og motorsport ligger vårt hjerte nær, sier Lube Belokozovski. Årsaken – eller den gode unnskyldningen - var at Meca tidlig i januar gikk inn som hovedpartner i svensk Swedish Touring Car Championship (STCC). To måneder senere kunne man se satsningen på Automessen på Lillestrøm. Over 15.000 besøkende var innom og fikk se en imponerende stand. For aller første gang viste man frem Skandinavias eneste Ferrari FXX, en bil som kun produseres i 29 eksemplarer, og som har en prislapp på omkring 16,5 millioner kroner. - Det var veldig gøy at vi fikk muligheten til å vise frem denne bilen. Den er i prinsippet den råeste bilen man kan få kjøpt. 800 hester og 0 – 100 på under tre sekunder og toppfart 380 km/t – imponerende, sier Lube Belokozovski, som er marketingsjef for Meca i Skandinavia. Litt mindre imponerende var en episode som fant sted på utstillingens siste dag. Det var på forhånd enighet mellom Meca og FXX’ens eier at motoren ikke skulle startes, men avtalens gyldighet strandet i samme sekund som en annen utstiller, Fossdal Services AS, dro i gang stempler og kamaksler på den gule Koenigseggen de hadde utstilt. Det ulende bulderet fra den gule bar nemlig tvers over hallen og inn på serveringsplattformen til Meca, der eieren av den røde nettopp hadde slått seg ned med et par würster som han nå nesten fikk i halsen. Reaksjonen hans var like spontan som ordren hans var krystallklar: ”Fyr opp bilen min – NÅ!” Dette var på den annen side ikke helt enkelt å etterkomme. FXX er en baneracer der slike ting som tenningsnøkkel ikke har mye relevans – bilen må tilkobles en PC som ved hjelp av brikker og muligens andre kommunikasjons-duppeditter forteller hva den skal gjøre, hvordan den skal gjøre det og hva slags føre, underlag, temperaturer og andre parametere den har i vente, før styreenhetene gir motoren tillatelse til å gi så mye som et knyst fra seg. Og siden avtalen var at motoren skulle forbli taus, hadde ikke Meca sørget for at utstyret var tilgjengelig. Så det ble altså ingen overdøving av Koenigseggen fra Maranello-tolverens side. Men publikum tok det sporty, for FXXen er heldigvis en skulpturell opplevelse også. Dessuten stilte Meca også ut en STCC-BMW for å vise sitt engasjement i klassen. Også denne bilen trakk til seg mange skuelystne besøkende, så vi lar BilNorges lesere få ta en kikk på den også:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |