Forhandlere for fotball
I mars møtte ledelsen i Hyundai Motor Norway merkets forhandlere på Geilo, etter at importøren ble ”slaktet” av forhandlerne i BilNytts undersøkelse. Ingen er fornøyd med salgssvikt på nær 50 prosent. Hyundai igangsetter derfor en rekke aktiviteter, og rykker stadig nærmere en løsning på Oslo-problemet. At det dårlige nybilsalget vil presser fram kampanjer med bonus, utstyr og lavere priser for å bygge ned lageret, gleder forhandlerne. At Hyundai er hovedsponsor for fotball-VM i Tyskland er den store lokkematen. Selgere skal kjempe om reiser og billetter til kamper og ”alle skal være i VM-humør”. Hyundai har så langt i år en markedsandel (på merker) i hovedstaden på kun 0,8 %, mot 2,0 på landsbasis. Etter deres nye strategi for Stor-Oslo skulle nye utsalgssteder være klare innen utgangen av mars, og nå er det snakk om at Hyundai skal flytte fra Iglebæk-bygget på Ensjø og til Juul Gulbrandsens nabobygg (bildet). Kolberg har lenge ønsket å avvikle helt eller delvis sin Mazda- og Hyundai-forretning. Flere skal være interessert i å selge Hyundai, bl.a. grupperingen rundt Åkra Bil i Haugesund, Bergheim Autosalg og Saab-Huset (som eies av Åkra og Bergheim). De har alt kjøpt Hyundai-forhandleren i Bærum og ønsker ekspansjon.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |