[]
[] [firmabil.no] []

MøllerGruppen opp på import, ned på detalj


Tor Ivar Volla - MotorBransjen

MøllerGruppen tjente nær en halv milliard i 2005. Nå blir det navneendring og MøllerGruppen vil satse på forhandlervirksomhet i hele Norden.

Etter rekordåret i 2004, hvor resultatet ble på 507 millioner kroner, leverte MøllerGruppen varene også i fjor. Importselskapet hadde sitt beste år gjennom tidene og markedsandelen økte for alle merker. Resultatet fra aktiviteten i Baltikum ble doblet.

Møller Bil økte omsetningen med 538 millioner (+6%) i 2005. Likevel ble resultat før skatt redusert med 49 millioner (-22%). Adm. direktør Stein Håvelsrud begrunner nedgangen med kostnadsvekt i forbindelse med flere ansatte selgere og verkstedpersonell hos forhandlere, introduksjon av nye modeller samt redusert lønnsomhet for brukte biler.

MøllerGruppens egne forhandlere står for 57 % av bilomsetningen. I tillegg har de i år kjøpt Olrud-gruppen. Møller Bil er Nordens nest største bilforhandlerkjede etter Bilia. Det ledelsen i MøllerGruppen er mest fornøyd med i 2005 er at de igjen har bedret sin kundetilfredshet for alle merker. - Tilfredse kunder er vårt arvesølv, sier adm direktør Erik Andresen i Harald A. Møller A/S, som leverte bortimot hver fjerde nye bil i 2005. - Personbilsalget totalt har gått ned med 8 prosent så langt i år. Jeg er tilfreds med at kontraktinngangen i år lå så vidt foran 2005 for alle våre merker, sier Andresen.

Møller vil bedre sin profil. Nå skal alle egeneide forhandlere i MøllerGruppen ha Møller Bil som felles navn. Det vil også gjelde alle Skoda-forhandlere, som i dag heter Bilpartner. Intensjonen er også å bli en aktør innen bil i Norden. Konsernledelsen og eierne er åpne for å overta forhandlervirksomhet, i første rekke i Finland og Sverige.

- Jeg kan ikke si når det vil skje, sier konserndirektør Pål Syvertsen. -Men det vil bli forhandlere som driver med dagens Møller-merker.

Kilde: BilNytt.no

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: