Lokari lever!
Husker du ”det lille ekstra” som Lada-imporøren Konela Bil AS fristet med i sine Lada-annonser? Lokari innerskjermer, av finsk plast og mot rust. Egentlig en ganske så fiks løsning, som sikkert forlenget livet for masse russer-Fiater på norske skilter. Ryktet ble så bra at mange bileiere valgte å selv ettermontere spesielt tilpassede Lokari-innerskjermer på andre biltyper også. Noe av det geniale med dem var at hjulhusene fikk et ”lukket hulrom” der luften ble presset inn i forkant under kjøring, slik at det oppsto et overtrykk som stengte for smuss og ”blåste vekk” fuktighet. Og så dempet de hjulstøyen merkbart. Men det var viktig å ikke la bilen bli stående lange perioder i ro etter kjøring i saltlake – da kunne de ”lukkede rom” svertimot generere rust! Ettersom årene gikk ble det lengre mellom Ladaene og stillere om Lokariene. Hvilket bl.a. har med å gjøre at avstanden mellom hjul og hjulhus har blitt stadig trangere jo nyere bilene har blitt. Men det finnes fortsatt en del unntak, spesielt i bakre hjulhus er det ennå ganske mange muligheter for å få klemt på plass en plastbue mellom søla og metallet. Ja, selv 1960-talls modeller fra Ford, Mercedes-Benz, Mini og Volvo har en fair sjanse til å få tak i et sett Lokari som passer. I dag er det Hønefoss Steam & Antirust som er norgesimportør av Lokari. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |