Bruktbilhandel i radikal endring
Norske bilforhandlere investerer millioner i glass og marmor og påkoster bruktbiler store summer for at de skal ta seg fint ut i salgslokalene. Det kan i verste fall være helt bortkastede penger: - Mer enn halvparten av kundene orienterer seg i dag enten primært eller utelukkende på nettet. Det er der valget tas for hvilke forretninger de oppsøker, sier Wiggo Ryhjell (bildet), direktør for kompetanseutvikling i Sentinel Software og en av dem som har jobbet mest med nye omsetningsformer for brukte biler. - Derfor er det et paradoks at en forhandler bruker mye penger på å shine opp en bruktbil for å stille den ut i salgslokalet, men glemmer presentasjonen på nettet. Det er i beste fall misbruk av ressurser og kan være en forretningskristisk feilvurdering, sier Ryhjell. - Privatkundene er i ferd med å ta innersvingen på mange merkeforhandlere i hvordan de presenterer bilen på nettet. Det var først i annet halvår i fjor at effekten av endringene begynte å merkes hos mange forhandlere. Mange forhandlere føler seg ”forbikjørt” når kundene har endret sitt kjøpemønster. --Gapet mellom forhandlere som gjør det bra med brukte biler og de som opplever markedet som tungt og stille er mer dramatisk enn noen gang, sier Ryhjell. Så hvordan bli best på nettet? Hvordan møte morgendagens bruktbilkunde? Sentinel Software har jobbet mest med dette i Norge og nå blir det gratis MiniSeminarer. - Vi ønsker å møte bilforhandlere landet rundt. Ikke for å snakke om gammeldags markedsføring, salg av brukt og selvfølgeligheter alle kjenner, men om situasjonen i dag og fremover. Hvordan bli best på brukt når kundens handlemønster endrer seg. Det er også et typisk trekk at flere av landets største bilkjeder nå sier de skal satse mer på brukt enn noen gang. Vi mener at alle forhandlere bør bli informert om de nye handlemønster og hva det betyr av utfordringer. Sentinel jobber med alle de største merkekjedene som Bertel O Steen, Møller, Bilia, Ford m.fl. på dette området. Lær av de som har suksess, Sentinel vil, i samarbeide med Bilforlaget, arrangere gratis seminar som passer for daglige ledere og bruktbilansvarlige på følgende steder: Trondheim 25. april, Oslo 3. mai, Bergen 9. mai, Stavanger 15. mai, Kristiansand 23. mai, og Tromsø 30. mai
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |