Suzuki markedsfører best
Suzuki er Norges beste markedsførere av biler. Det mener i hvert fall egne forhandlere som skamroser det arbeidet importøren gjør for å trekke kunder til salgslokalene, i følge årets BilNytt-undersøkelse hvor 501 forhandlere har sagt sin mening om sin importør og arbeidet de gjør for merket. Ingen roser sin importør mer for innsatsen på markedsføring av bilene enn Suzuki-forhandlerne. Konkurrentene forklarer rosen med de enorme beløp Suzuki Bilimport AS bruker på reklame, noe som bekreftes i brutto-tallene fra Norsk Reklamestatistikk. Men Suzuki-sjef Frank Dunvold (bildet) forklarer det med at de jobber billigere, mer effektivt og lager alt materiell selv. Dyre byråer unngås og all innrykning styres av importøren. Dunvold påstår at hans annonseansvarlige er norgesmester i reklamepruting. - Vi bruker pengene på å være synlige i media, ikke på reklamebyråenes bunnlinjer, er Dunvolds markedsføringserklæring. Nissan Norge kjørte markedsføringsbudsjettet ned på sparebluss i 2005 da de skulle avslutte sitt engasjement ved årsskiftet. Men forhandlere klager også høylytt over det de har sett fra nye Nissan Nordic. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |