[]
[] [firmabil.no] []

Småtass på raske føtter


Terje Ringen - BilNorge.no



Kollega Jon Winding-Sørensen er i dag i München for å kjøre Volkswagens nye ”pocket rocket” - Polo GTI. Førsteinntrykket gir assosiasjoner til den originale Golf GTI.

Det er München som er base for presselanseringen, og dermed ligger forholdene godt til rette for både svingete landeveier og rask autobahn. Vår utsendte har fått noen mil bak rattet på bilen, og hans første kommentarer går på at ”her er det masse motor – omtrent som i den første Golf GTI da den i sin tid ble lansert. Størrelsen er vel heller ikke helt ulik, de ytre målene er omtrent like hendige.”

 

Aerodynamisk
”Bilen er lettkjørt og langbeint. I 140 km/t viser turtelleren 4000 omdreininger, og selv 200 km/t føles udramatisk. ESP-funksjonen kan heldigvis kobles ut, og på tyske landeveier, der det ligger møkk fra våronna, kan det faktisk bli ganske morsomt,” kommenterer Sørensen som er imponert over aerodynamikken. ”Ikke først og fremst på grunn av lavt støynivå, men fordi bakruta holdes forbausende ren i drittvær. Og speilene blir ikke møkkete.”

Hele segmentet består av rundt 50 biler i året, og målet til den norske importøren er å ligge i tet. Med andre ord, en liten men spirende nisje. Er du klar for å skaffe deg et eksemplar skal du vite at norske VW-forhandlere har åpnet sine ordrebøker i dag.

 

Smått og lekkert
”Skriv forresten at jeg liker designen,” fortsetter Sørensen. ”Det er ikke bråkete, det skriker ikke her-kommer-jeg, men det er fullt av lekre finesser, som virkningsfulle spoilere, senket karosseri som gir muskelinntrykk og lekre, røde sømmer i det svarte interiøret.”

Mer om Winding-Sørensens inntrykk kan du lese i mai-utgaven av Bil, men før det skal du få vite at prisen for Polo GTI er kr 276.620 for en 3-dørs utgave og 279.560 dersom du vil ha den levert med fem dører. Selv anser Harald A. Møller Fiesta ST, Colt CZT og 206 RC som bilens konkurrenter. For egen del legger vi også til Mini Cooper S og ikke minstVW’s nye Golf GT som med kraftigere motor koster noen få tusenlapper mer enn Poloen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: