Intet er dyrere enn dårlig kvalitet
Feil og mangler, dårlig kvalitet og en vare som ikke tilfredsstiller kunden. Det er bilbransjens skrekk og gru. Det tar mange år å bygge opp et bra omdømme, men det skal bare en eller to store feil til før ryktene går om at bilene ”har dårlig kvalitet”. Mandagsbiler eksisterer ikke lenger. Bilprodusenter bestreber seg på en produksjon som ikke kan gi feil og dårlig kvalitet. Japanske produsenter har til alle tider vært kjent for kvalitet og feilfrie produkter. Alle undersøkelser har vist at mens de japanske bilene har beholdt sin kvalitet og feilfrihet, har andre kommet kraftig etter. Nå er det mindre forskjell på finish og kvalitet på biler uansett nasjonalitet. Men japanerne vil fortsatt ligge i tet. Derfor satser Toyota nå titalls millioner kroner på helt nye kurssenter der målet er å utjevne kvaliteten uansett hvilket land Toyotaen er bygget i. Det skal ikke være mulig å merke noen forskjell; en Toyota skal være en Toyota samme hvor den produseres. Ledere må tenke likt Og da starter man med ledere og mellomledere. I Japan, USA og nå i England er det etablert egne undervisningssenter der man trekker inn folk fra produksjonen for å skoleres i ”å tenke og vurdere likt”. Og det skjer i noe som minner om en minifabrikk der man ikke sitter på skolebenken, men jobber med prosesser og hvordan man i alle ledd skal jakte på feil og mangler. Toyota har skaffet seg et forsprang når det gjelder omdømme for kvalitet og finish. Men de ser at konkurrenter er i ferd med å ta dem igjen. Da er utfordringen å bli enda bedre. Og det skal man bli ved å sørge for at alle biler produsert med Toyota-merke skal ha den samme kvaliteten. Da Toyota og PSA (Peugeot og Citroen) bestemte seg for å bygge minibiler sammen i Tsjekkia, var forutsetningen at Toyota fikk det totale ansvar for kvalitet og finish. Fikk de ikke det, ville de ikke delta i prosjektet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |