[]
[] [firmabil.no] []

Biler vi ikke vil ha får nytt liv i Afrika


Knut Moberg d.e. - MotorBransjen



Utrangerte biler vi ikke vil ha, får nytt liv i Afrika. Hver uke fylles biltransportere med uregistrerte biler som først kjøres til Hamburg eller Antwerpen. Der skipes de videre til et nytt liv i Afrika. Ingen vet hvor mange biler som hvert år fraktes den lange veien, men det er et betydelig antall. Og det er bare to typer biler som er ettertraktet: Toyota HiAce og Peugeot 505 stasjonsvogn.

Disse er ofte mer enn 20 år gamle. Vi vil ikke ha dem. De blir heller ikke EU-godkjent, og i stedet for at de havner hos hoggeren får bilene et nytt liv i et aller annet land i Afrika. Eksport av utrangerte biler er storindustri. Før ble bilene gjerne samlet i nærheten av Horten, og så kom det et skip og tok med seg alle de gamle bilene og dro til et eller land i Afrika. Nå går de fleste bilene på biltransporter til havner i Europa. Der samler man opp ”slitne biler” fra hele Europa og sender dem til Afrika. Hvor bilene fra Norge havner, er det få som vet. Det eneste man vet er at bilene havner i et U-land.

Biler begge veier
Utkjøring av ”vrakbiler” er et resultat av import av brukte biler. Høres det rart ut? Kanskje – men det er ganske naturlig:

• Biltransportere henter brukte biler som kunder har bestilt i Tyskland, Belgia eller i et annet land i Europa.
• Kunden kan kjøpe bilen på nettet og fraktselskapet tar seg av resten: De henter bilen, kjører den hjem, fortoller den, og kunden kan enten hente bilen hos speditøren eller få den levert på døra.
• Biltransporterne kjører ikke tomme fra Norge til Kontinentet for å hente bilene. De tar med seg utrangerte biler som skal til en eller annen havn. Dermed blir det last begge veier. Veldig gamle biler ut av landet – litt nyere brukte biler inn i landet.

Fylles til siste cm3
Spesielle biloppkjøpere leter land og strand rundt etter aktuelle biler som ”er gått ut på dato”. Bilene samles i depoter og eksporten er så lønnsom at man faktisk har opplevd at biltransportere har fraktet biler helt fra Nord-Norge til Hamburg eller Antwerpen. Årsaken er at så mange biltransportere går tomme tilbake etter å ha levert nye biler til forhandlere. Mange oppkjøpere kjemper om gode biler og har ”spioner” som finner bilene. En utrangert HiAce eller Peugeot 505 stasjonsvogn kan fort få en pris på 20.000 eller 30.000 kroner i et afrikansk land.

Og ikke nok med det: Varerommene fylles til siste cm3 med utslitte dekk, deler, gamle motorer og annet som kan få ny nytte i Afrika. Dermed utnytter man bilene til varer og gods.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: