Ikke godkjent: For trangt bak rattet
For første gang har myndighetene stanset en stasjons-varebil med den begrunnelse at plassen bak rattet er for dårlig. Ingen vil si hvilken modell det dreier seg om, for ”importøren trakk bilen” etter at de fikk rådet om at det var kanskje det smarteste. Hva skjer når kollisjonsputen utløses og sjåføren sitter nærmest med rattet i magen? Eller sidekollisjonsputen løses ut og bilen har en skillevegg bak forsetene? En vanlig løsning er å feste skilleveggen så tett bak forsetene at plassen særlig til sjåføren blir meget begrenset. I en bil som Toyota Yaris Verso varebil er det ”svært dårlig plass til en fører som er lengre enn 1,60 meter”. Nå selges ikke denne modellen lenger, men andre forsøker også løsning med skilleveggen langt framme. En forhandler sier at ”noen kunder har erfaring fra Yaris Verso varebil og brukerne krever en bedre arbeidsplass”. Når man skal skifte vil man ha en bil med bedre komfort. ”Selv VW Touran vare blir i minste laget”, sier en bedriftsleder som er lei av å høre sine ansattes mishagsytringer. En bilimportør ønsket å vurdere om en av deres biler kunne bli varebil. De fikk ”tynet inn” statskassa og skilleveggen måtte settes veldig langt fremme. Bilen ble levert til myndighetene med ønske om typegodkjenning. Men tilbakemeldingen var at ”her synes vi det er for dårlig plass bak rattet”. Dermed trakk importøren bilen og ”saken var ute av verden”. Importøren var selv i tvil og var ikke vanskelig å overtale. Ingen vil oppgi importørens navn. Da Renault skulle godkjenne Grand Scenic som varebil krevde myndighetene at den måtte testet for sidekollisjonsputer. Skilleveggen delte puten, og myndighetene ville at det skulle skje en funksjonstest. Renault besto denne testen med glans. På andre biler må flere kollisjonsputer kobles ut. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |