Spareøks hos GM
Det mangler ikke på økonomiske brannslukningsforsøk hos bilgiganten GM for tiden. Med et underskudd i fjor på rundt 70 milliarder norske kroner er det da også innlysende at de er pokka nødt til å ta noen reale grep. Den første runden med masseoppsigelser over en treårsperiode er i gang, 30.000 ansatte må finne på noe annet innen utgangen av 2008 og 7% av den totale arbeidsstyrken skal vekk allerede i år. Et annet er å flytte hele innkjøpsorganisasjonen for bilelektronikk fra Detroit til Shanghai. Ikke bare av økonomiske årsaker, sies det, men også fordi GM vil være tettere på det største området for elektronikkproduksjon i verden (Kina, Sør-Korea og Singapore). I fjor kjøpte GM bilelektronikk for ca. 550 milliarder kroner, så det kan fort bli mer enn vekslepenger å spare her. Rundt 40 % av prisen på en ny bil i 2010 vil være knyttet til elektronikken, sier bilgigantens talsmenn. Rett før påske solgte GM også finansenheten GMAC for 14 milliarder dollars som skal overføres i løpet av de neste tre år. Cerberus og Citigroup kjøpte til sammen 51 % av aksjene for 7,4 millioner dollars. GMAC tjente inn 2,8 milliarder dollars i fjor og har i 87 år vært et finansielt gullegg. At GM likevel velger å kvitte seg med det, vitner om desperasjon for å hindre at allerede røde tall blir direkte rødglødende. Tidligere har GM solgt sine 20 % av Subaru-produsenten Fuji Heavy Industries og nesten like mye i Suzuki, og GM-andelen i Isuzu er også salgsvare. Også Delphi, GMs hovedleverandør av bilkomponenter, sitter fortsatt i møkk opp til ørene hva deres økonomiske disposisjoner angår. Nå har GM og Delphi blitt enige med fagforeningen United Auto Workers om et første skritt, der avtalen går ut på at GM leier inn 5000 Delphi-arbeidere. Samtidig blir 13.000 andre Delphi-ansatte og 113.000 GM-ansatte førtidspensjonert mot en sluttpakke på opp til en halv million kroner. Men da må de samtidig gi avkall på sine eksisterende sykeforsikringsordninger og oppsparte pensjonsfordeler. Dermed er streiketrusselen hos både GM og Delphi avverget inntil videre, og komponentleveransene vil gå sin gang til bilproduksjonen, som visstnok skal dreie seg enda mer om store firehjulstrekkere enn nå. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |