Prosent-jaget fortsetter
Suzuki er i øyeblikket landets fjerde mest solgte personbilmerke og det klart største innen GM-familien, noe de i følge adm. direktør Frank Dunvold hos Suzuki Bilimport AS akter å fortsette med. Importøren jobber videre mot hele 10 prosent markedsandel. Suzuki er sammen med Mercedes-Benz årets salgsvinner på det norske markedet. Den mest solgte GM-modellen er Grand Vitara, og ledelsen i GM Norge er ikke veldig happy med å bli parkert av ”lille Suzuki”. - Målet er fortsatt å selge 7.000 nye biler i år, og det betyr minst 6 % markedsandel slik totalmarkedet ser ut nå. Vi var altså litt useriøse da vi gikk ut i MotorBransjens årsnummer med en MA-prognose på 5 %, ler Dunvold rått. –Jeg sa for tre år siden at vi skulle ha samme MA som siste siffer i årstallet, og det er vi nå i ferd med å passere! Riktignok får vi modelltørke etter den nye SX4, men i 2009 kommer det til gjengjeld en bil i D-segmentet som er som skapt for Norge. Den kan faktisk bli Norges mest solgte bil, og vi tror derfor på å få 10% i 2010, sier Dunvold med sin sedvanlige beskjedenhet. - Vi regner med at vi kan komme tilbake til dette i 2020? - He, he, humrer Dunvold. Men ikke glem at selv da velger 8 av 10 IKKE en Suzuki, så selv da er det fortsatt mye ugjort! Ford ønsker å komme enda kjappere opp på 10 % MA enn Suzuki, nemlig i 2009. Det er 9 år siden Ford hadde en tosifret markedsandel, men adm. dir. Thormod Skofsrud i Ford Motor Norge sier at importøren er "lei av å være et 6,5-prosent-merke i Norge". Nå legges planene for ”tre meget ekspansive år” med ett mål: 10-tallet for alle Ford-biler totalt. Motiverte forhandlere skal selge nye person- og varebiler til aggressive priser og sørge for at kundene får mer lyst på Ford, og en rekke nye modeller som kommer nå skal hjelpe godt på den lysten. - Ford skal satse mer på nyttekjøretøyer enn noen gang før. De skal selges av alle. Vi får det største utvalget på varebiler og skal bli de beste på proffmarkedet. Vårt budskap blir ”Mer lyst på Ford”. Vi i Ford Motor Norge føler at alle forhandlere ønsker å brette opp ermene, sier Skofsrud. Jubelen sto derimot ikke i taket hos Renault i Norge ved inngangen til mars - med en salgsnedgang på 20 % så langt i 2006. Så selv om varebilsalget samtidig hadde økt med 34 %, var adm. direktør Øystein Herland langt fra fornøyd, men han mener at ordreinngangen nå er bedre. - Renault i 2006 ble tyngre enn jeg trodde, sa han, - men i løpet av året vil vi se det første stedet i Norge der Volvo og Renault skiller lag. Herland. åpner derfor for at det noen steder kan bli en forhandler for Renault og en annen for Volvo. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |