[]
[] [firmabil.no] []

Norske ”North-1” til Shell Eco Marathon


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Annelena Kirkerud Saksegård er prosjektleder og elev ved Høgskolen i Østfold, som ligger i Sarpsborg. Hun har styrt en gruppe på 20 elever, underleverandører og samarbeidspartnere i arbeidet med å utvikle en splitter ny bil. I mai debuterer den i konkurranse med 200 andre biler i verdens største økonomiløp, Shell Eco Marathon på Nogaro-banen i Frankrike.

Shell har arrangert dette løpet i de siste 23 år, og det blir stadig større og viktigere. I år møtes 3000 ungdommer fra 200 team fra tekniske skoler i 18 land på en hektisk lørdag og søndag. Målet er å bruke minst mulig drivstoff, men kjøretøyene blir også premiert for design og innovasjon.

Biodiesel-motor
Norge deltok for første gang i fjor, også da med et team fra Høgskolen i Østfold. Deres bil Citadine var en bybil med bensinmotor i klassen ”urban concept”. Årets toseters North-1 er imidlertid en helt ny konstruksjon i samme klasse. Den har en Yanmar dieselmotor som er bygget om til å gå på miljøvennlig biodiesel, og i det termoplaststøpte karosseriet sitter fører og passasjer i formstøpte plastseter.

- Bilkonstruksjon og bilbygg er en alternativ og spennende form for undervisning på vei mot en bachelor-grad, forklarer prosjektansvarlig lærer Petter Øyan (bildet) som er professor og diplomdesigner ved skolen. - Det mest krevende ved årets prosjekt, er at vi har en stor gruppe studenter fra hele 5 forskjellige linjer ved skolen. Dessuten har vi i år hatt et tett samarbeid med Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås, som blant annet har hjulpet oss med byggingen og konstruksjonen av chassiset.

Det lokale næringsliv har bistått med alt fra plaststøping til plexiglass-utforming. Elevene på IT-linja ved Høgskolens avdeling i Halden har tilrettelagt IT-kommunikasjon eller såkalt ”videostreaming”, både mellom bilen/ depotet og på nett hjem til skolene i Norge, slik at andre elever kan følge innsatsen i Frankrike direkte på storskjerm.

En bil for fremtiden
- Det viktigste med North-1 er at den er konstruert for å delta i økonomiløp i mange år fremover og med ulike tekniske løsninger, sier Øyen. - Bilen er bygget opp i modulseksjoner som kan skiftes og forandres, for eksempel fra biodieseldrift til gassmotor. Vi vil også mer enn gjerne bistå andre tekniske skoler som vil kunne få støpe og bygge egne ”North”-versjoner med utgangspunkt i vår bil. Det aller morsomste vil selvsagt være om Norge i fremtiden kan stille mange biler til Shell Eco Marathon! Jeg tror dessuten at design og utvikling av eksperimentbiler kan bli et populært tema ved langt flere skoler. Vi merker økende interesse for prosjektet blant annet fra yrkesskoler. En av dem er interessert i å låne og videreutvikle fjorårsbilen ”Citadine” for å delta i Frankrike neste år.

Norsk Shell synes det er flott at norske skoler endelig oppdager denne muligheten for å arbeide med meningsfylte oppgaver med praktisk verdi – og ikke minst å få møte jevngamle elever fra alle kanter av verden i en konkurranse der miljø og drivstoffeffektivitet er i høysetet:

- Høgskolen i Østfold har gjort en pionerjobb, og den nye bilen de nå har utviklet har fremtidspotensial også for andre skoler, sier informasjonssjef Jacob Olsbø i Norske Shell.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: