Hver bil sine dekk
Audi, BMW, Mercedes, Toyota og Porsche kan snart komme med egne, typegodkjente dekk. Skal garantiene gjelde, må du bare bruke dekkene som har bilprodusentens godkjennelse. Flere bilprodusenter ønsker at dekk også skal bli en reservedel og at det skal lages spesielle dekk til alle biler. Dekkprodusentene reagerer og frykter enda flere dekkvarianter. Forbrukerorganisasjonene mener også at utviklingen med egne dekk til hver bilmodell er negativt. Men det er en årsak til at bilprodusentene vil ha kontroll over dekkene som sitter på bilen. EU har forsøkt å stoppe ordningen, men om de lykkes til slutt er en annen sak.
Viktig for forbruket - Valg av dekk er viktig for forbruket, sier Tandberg. - I mange land settes det strengere krav til forbruk, og skal forbruket reduseres, må bilene ha de rette dekkene. Om produsenter skal garantere drivstofforbruket, må de også ha kontroll over dekkene på bilen, sier Tandberg. De store dekkprodusentene liker utviklingen svært dårlig. Produsentene eier (som i Norge) ofte også de store dekkjedene. De frykter at om alle bilmodeller får ”typegodkjente” dekk, vil mer og mer av dekkomsetningen flyttes fra dekkforhandlere til bilforhandlere. En typegodkjenning av dekk vil gå ned på modell og type bil – slik at antall varianter blir enormt. Flere bilprodusenter har til vurdering om de faktisk skal merke dekk med sin egen logo og at dekkene skal få et delenummer.
Mange konsekvenser I følge STRO, den nordiske organisasjonen for dekk og felger, har EU foreløpig motsatt seg bilprodusentenes ønsker. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |