Nokian klar for en kald sommer
- Mange dekk er laget for å være best når det er veldig varmt. Vi er mer opptatt at dekket også skal være optimalt når det er under ti grader, sier den norske Nokian-sjefen, Bjørn Kamphus. Se på et vanlig sommerdekk. Slitebanen er nesten alltid helt lik – og det spiller ingen rolle hvordan dekket monteres på bilen. Dekket har ingen indre- og ytterside. På dekk til sportsbiler er situasjonen en annen. Der er det standard med assymetrisk mønster – og dekket må monteres med den rette siden ut. Nå bruker Nokian den løsningen også på sine nye økonomidekk – Nokian i3. Dekket er konstruert med ulikt mønster på indre og ytre del av slitebanen. Det betyr at dekket blir mer stabilt og ikke minst øker kjøreegenskapene, særlig når veibanen er våt.
For Norden - Er det viktig? - Nokian mener det. Ofte er det i Norden kalde dager og dekkenes egenskaper endrer seg med temperaturen. Mange dekk lages optimalt når det er sterk varme. I Norden er ikke det med ekstrem varme det største problemet, men oftere at det kan være kalde dager. Vi mener at dekkene må være optimale også når det er under ti grader. I dekket er det helsilioca gummiblanding som har vist seg å være klart best når dekkene skal brukes i Norden.
Mindre dekkstøy og resonanslyder Nokian har lagt meget stor vekt på maksimalt å redusere støyen på sitt nye dekk. Både ved å tilpasse slitebanen samt inkludere egne lyddempende hull ved sporene sørger de for lavere dekklyd. Tre skulderblokker av ulik lengde er plassert uregelmessig på slitebanen og det bidrar til mindre resonanslyder – og det er merkbart og en stor forbedring. Dekket har standard slitasjevarsler som viser hvor mange millimeter slitebanedybde man har igjen.
Viktig med riktig montering På siden av det nye Nokian-dekket er det informasjon som gjør at man lettere skal finne retningen for å montere dekket riktig. Det gjør det enklere når man skal skifte fra vinterhjul til sommerhjul. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |