[]
[] [firmabil.no] []

Full gass for Biltema


Gaute Ulvik Haugan



Nordmenn handlet for over én milliard kroner hos Biltema i fjor, en økning på 200 millioner fra året før. Billigkjeden utvidet også med tre nye varehus. --Målet er 30 Biltema-varehus i Norge innen 2012. Nå har vi 14, og vi etablerer ytterligere fire i år og neste år, sier styreleder Magne Teigland i Biltema.

Nordmenn handlet for over én milliard kroner hos Biltema i fjor, en økning på 200 millioner fra året før. Billigkjeden utvidet også med tre nye varehus. - Målet er 30 Biltema-varehus i Norge innen 2012. Nå har vi 14, og vi etablerer ytterligere fire i år og neste år, sier styreleder Magne Teigland i Biltema.

Nylig åpnet Biltemas sitt hittil største varehus i Haugesund. Det er på 7200 kvadratmeter, hvorav 6000 kvadratmeter er butikk. Det jobbes med nye varehus i Tønsberg, Fredrikstad, Kristiansund og Førde. Samtidig planlegges en ombygging av varehusene i Trondheim og Sarpsborg.

- I øyeblikket er det like mange Biltema-varehus i Norge som i moderlandet Sverige, men de passerer oss om ikke lenge, sier Teigland og viser til åpningen av et 8000 kvadratmeter stort varehus i Uddevalla i løpet av kort tid.

I 2004 hadde Biltema en nettoomsetning på 800 millioner kroner i Norge, og økte altså til én milliard i 2005.

- Vi skal fortsette å vokse. Målet er å øke omsetningen med 35 prosent i år og ytterligere 30 prosent neste år, sier Teigland.

Nå planlegges det også etablering i Nord-Norge. I dag er varehuset i Trondheim Norges nordligste.

– Vi leter etter gode plasseringer, og det skal være et nordnorsk Biltema-varehus på plass i 2008, sier Teigland. Han nevner blant annet Bodø og Tromsø som aktuelle byer å etablere seg i.

Biltema tilbyr i dag 15 000 forskjellige produkter, og har siden etableringen i Sverige i 1963 hatt som mål å tilby kundene rimelige varer.

– Dét skal vi fortsette med, men vi utvider tankegangen og vil satse mer på bedriftskunder enn tidligere. Blant annet vil vi etter hvert kunne tilby egne proff-serier innen tyngre verktøy, sier Teigland. Han understreker at det fortsatt er privatkundene som handler mest hos Biltema.

– Men vi forsøker så godt vi kan å innynde oss hos Maxbo og Byggmakkers kunder, både profesjonelle og private, sier han.

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: