[]
[] [firmabil.no] []

Kjøretid igjen


Jon Winding-Sørensen - redaktør



Dermed er det sesong igjen. Her er jeg midt oppi vårens vakreste eventyr. Morgan-paraden fra importørens bord i Oslo til et eller annet hyggelig mål, med preg av landskap. I år til en bondegård der økologisk gårdsbruk står i høysetet. Om det blir økologiske pølser aner jeg ikke ennå.
Men dette betyr at kjøringen igjen får en helt annen dimensjon enn den hadde gjennom vinteren. Bedre friksjon mellom dekk og underlag, masse nye hull i asfalten som du må være en virkelig rattmester for å unngå, syklister som ikke bør provoseres, sol i øynene mye oftere enn du er vant til. Nye muligheter, nye utfordringer og – ikke minst - nye gleder.

Du ser det overalt. Plutselig er motorsyklene ute igjen. Takene som kan slås ned er slått ned. Du ser biler som du ikke har sett siden i fjor – enten det er slitne Asconaer, med antydning til fete rekkeseksere under, eller det er svære amerikanere.
Det er ikke bare i veigrøften det blomstrer for tiden, nei.

DEPS
Jeg fikk en merkelig kobling mot www.sniffpetrol.com – et av favorittstedene mine på nettet – da jeg befant meg midt oppi en diskusjon om kommende bilavgiftsystemer. I sin spoofomtale av Genèveutstillingen kunne nemlig siden fortelle om at den nye S80, med vegg-til-vegg sikkerhetsinnretninger nå også hadde introdusert den ultimate: DEPS. Driver Exclusion Protection System. Innretningen nektet føreren adgang til bilen og ville derved redusere alle bilulykker til et null-nivå.

Mitt utgangspunkt var på en måte omvendt. Hvor urettferdig vil ikke (også) et CO2-basert avgiftssystem bli? En bil som står bom stille slipper ikke ut et gram CO2 (fra forbrenning i hvert fall), så hvorfor skal den da betale avgift? Er det ikke logisk at CO2-avgift skal baseres på den CO2 som virkelig slippes ut? Med andre ord legge avgiften på bensin eller diesel. En bil som står stille er ikke bare trafikksikker, den er også forholdsvis lite belastende for omgivelsene.

Rush???
Hvorfor heter det rushtid? Eller rushtidtrafikk? Snegletrafikk skulle det vært, det er jo ikke akkurat i rush-tiden folk rusher av gårde. Har du et brukbart forslag, det vil si det behøver ikke være brukbart en gang bare det er et forslag, så send meg det.
Og ikke fortell at planfritt kryss er en like dum betegnelse, for er det noe et slikt kryss ikke er, så er det planfritt. Kryssfrie plan er liksom litt nærmere. Men dette er det vel også for sent å gjøre noe med?

150 år
Vi har ikke for vane, i denne spalten, verken å feire jubileer eller omtale bortganger. Men to unntak tillater vi oss: I april måned fylte Tore Steen 80 år. Det er i første rekke han som gjorde farens firma til det det er i dag, og han er fremdeles en av de mest klartenkte folk i bransjen.
Et glitrende bevis på at man bør vite litt om hva som har skjedd, kunne litt historie, for å kunne bidra til å forme fremtiden.

Den andre jubilanten fylte bare 70: Møller-gruppen, eller Harald A. Møller som vi fremdeles kaller den. Det ble blant annet feiret med en praktfull bok om "Bilen, familien og folket" (Tore Steen fikk forresten sin bok da han fylte 75). Dels betyr det at her er et firma som virkelig bevarer sin historie for å sikre sin femtid. Men dels betyr det også at her er nok et stykke norsk bilhistorie som kan være vanskelig å få tak i. Den er produsert i 4000 eks for internt bruk. Men ikke mer internt enn at vi har tre som vi skal dele ut.
Send en melding og fortell om hvorfor akkurat DU skal ha boken, så får vi se hva som skjer.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: