Økning i norsk drivstoffsalg
Landets omsetning av petroleumsprodukter i første kvartal økte med 7,6 prosent sammenlignet med fjorårets første kvartal. Jetfuel sto for den suverent høyeste økningen, men også salget av autodiesel sladrer om at andelen dieselkjøretøyer på norske veier er økende. 633 millioner liter diesel ble det solgt til bilbruk fra årsskiftet og ut mars i år. Det er en økning på 101 millioner liter eller 19 prosent i forhold til samme periode i fjor. Autodiesel står for 27 prosent av Norges totale omsetning av petroleumsprodukter, mens bilbensin står for 24. Omsetningen av denne produktgruppen har sunket med 11 millioner liter i sammenligningsperioden, fra 487 millioner liter 1. kvartal 2005 til 476 millioner i 1. kvartal 2006. Statistisk Sentralbyrå, hvor tallene er hentet fra, kobler denne utviklingen til Vegdirektoratets tall som viser at varebilsalget økte med 33 prosent i 2005 og at den totale veitrafikken økte med 2,6 prosent. I tolvmånedersperioden fra april 2005 til mars 2006 økte salget av autodiesel med 8,6 prosent på landsbasis, mens bensinomsetningen sank med 3 prosent, og denne tendensen er gyldig i samtlige av landets fylker. På diesel hadde Aust-Agder den største prosentuelle fremgangen på diesel (23,8%) mens Hordaland var mest moderat (1%). Hva bensin angår var den prosentuelle tilbakegangen størst på omsetningen iHedmark og Sogn og Fjordane (begge -4,8%) mens tilbakegangen var minst merkbar i Nord-Trøndelag (-0,5%). Drivstoff og additiver er hovedtema i MotorBransjens maiutgave. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |