[]
[] [firmabil.no] []

E-Klasse i Tyskland. Da er det facelift!


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Mercedes-Benz er greie sånn: dersom introduksjonen finner sted i – si – Frankrike, da er det en ny modell. Hvis vi blir innkalt til Tyskland, er det en facelift. ”Nye” E-klasse ble introdusert i München.

Mer dynamikk

Skal vi være helt kyniske kan vi slå fast at dette er et kirurgisk inngrep i nesepartiet, og at man samtidig har fjernet en ganske progressiv bremsekonstruksjon.

Men det er urettferdig. De elektriske bremsene var åpenbart for tidlig ute, nå er et elektronisk assistert hydraulisk system på plass igjen, det fungerer glimrende (bortsett fra at noe pep her og der). Sammen med en styring som var strammet litt opp, var det vesentlige forbedringer av den dynamiske avdelingen.

Motormessig hadde det også skjedd noe. For det første bygger Mercedes-Benz nå motorer som er mer effektive enn noensinne (nå ligger det faktisk prototyper klare som er mer effektive enn dieselmotorer, hvilket i klartekst betyr mer økonomiske). For det andre utvikler de de kjente motorene og transmisjonene slik at også hva drivlinjene angår, har det skjedd utvikling.

 

Økt sikkerhet
Men det er på sikkerhets-området Mercedes-Benz åpenbart ønsker mest oppmerksomhet. Fra intelligente nakkestøtter til et radarsystem (for ulykkeshindring ved adaptiv fartsholding, for eksempel) som nå virker, har vel kanskje E-Klassen tatt igjen S80 (i så fall kortvarige) førsteplass. Et nytt, også kalt intelligent, frontlysstem, med helt nye funksjoner, og et bremselys bak, som blinker et par ganger før det går på – for å øke oppmerksomhetsverdien – setter kronen på sikkerhetsverket.

Det bør vel nevnes at Også CLS har fått visse forbedringer i forbindelse med oppdateringen av E-Klassen, og at man også kan få en E-Klasse AMG med 514 hester og et chassis som gjør at man egentlig lurer på hvorfor den egentlige E-klassens kjennes såpass slapt ut. Hvilket det selvfølgelig ikke er, men i sammenlikning…

Vi kommer til å fortelle mer om de nye modellene i neste utgave av BIL. Her er imidlertid prisene:

 

SEDAN

 

 

Modell

Hk

Listepris

E 200 Kompressor

184

523.300

E 280

231

717.600

E 280 4Matic

231

756.100

E 350

272

848.000

E 350 4Matic

272

883.900

E 500

388

1.292.400

E500 4Matic

388

1.328.400

A 63 AMG

514

1.782.400

E 200 CDI

136

499.900

E 220 CDI

170

551.000

E 280 CDI

190

678.600

E 280 CDI 4M

190

723.200

E 320 CDI

224

745.700

E 320 CDI 4M

224

787.200

E 420 CDI

314

1.098.800

 

 

 

STASJONSVOGN

 

 

Modell

Hk

Listepris

E 200 Kompr T

184

569.400

E 280 T

231

763.100

E 280 4Matic T

231

801.600

E 350 T

272

892.600

E 350 4Matic T

272

929.600

E 500 T

388

1.330.200

E 500 4Matic T

388

1.366.300

E 63 AMG T

514

1.834.400

E 220 CDI T

170

603.800

E 280 CDI T

190

724.900

E 280 CDI T 4M

190

768.600

E 320 CDI T

224

792.800

E 320 CDI T 4M

224

834.300


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: