Nissan følger Bosch på avstandssikring
Ikke skjønner vi helt hensikten med å oppfinne et system to ganger, dersom da ikke den første utvikleren har ekskludert en mulig kunde, slik at den avviste kunden utvikler omtrent det samme systemet selv, og kaller det sitt. Nettopp en slik mistanke får vi når vi hører at Nissan utvikler et elektronisk system for å hjelpe bilførere til å holde riktig avstand til forankjørende. For av det lille vi har hørt, er det bare detaljer som avviker fra systemene som vi selv prøvde i BMW 7-serier og Benz S-Klasser på prøvebanen til Bosch i Boxberg for 8 – 10 år siden. Historien er full av eksempler på at slike etterpåøvelser medfører et helsikes rabalder der ord som patent og lisensrettigheter er gjengangere, så hvorfor og hvordan Nissan Motor Co. har våget seg inn i et slikt potensielt minefelt skulle vi likt å vite – de sier nemlig uttrykkelig at avstandsholderen er utviklet av dem selv. Nå er det altså nærmere siden vi prøvde Bosch-systemet, men den eneste vesentlige forskjellen vi mener å erindre er at den tyske løsningen bremset bilen automatisk dersom et objekt kom for nært i forhold til hastighetsdifferansen – bortsett fra om man i ren refleks berørte bremsepedalen aldri så lite. Da ble nemlig automatikken koblet ut, slik at det gjaldt å ikke slippe pedalen igjen i den tro at automatikken fortsatt fungerte! I så fall kunne meget ubehagelige ting skje meget raskt. Slik sett ser det ut til at Nissans system er mer idiotsikkert, likevel lukter det altså Bosch lang vei her. Men så lenge denne utviklingen skjer i trafikksikkerhetens tjeneste blir det kanskje feil å bry seg. Ett spørsmål kan det imidlertid være interessant å stille: Kan en bileier som går fra en bil med det ene systemet og over til en ny bil med det andre systemet gå i surr i overgangsfasen, slik at det oppstår et uhell på grunn av systemene? Se ikke bort fra at det kan komme pålegg om internasjonal standardisering av slike avstandsholdere i løpet av få år! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |