[]
[] [firmabil.no] []

Ny Porsche – mest til banebruk


Terje Ringen - BilNorge.no



Når en i utgangspunktet sportslig bil får tilleggsbetegnelsen RS, er det fordi noen mener alvor. Riktignok er 911 GT3 RS godkjent for vanlig vei, men den er bygget for banebruk.

Stolte aner
RS er synonymt med RennSport – baneracing, og det brukes som tilleggsbetegnelse for både 2- og 4-hjulinger. Porsche har hatt en god del av dem gjennom årene, som Carrera RS 2.7 fra 1972 og 1991-modellen type 964 911 RS for bare å nevne et par eksempler.

Få merker kan varte opp med en tilsvarende racinghistorie som Porsche, og hver eneste helg er mange eksemplarer fra Porsches-fabrikken i aksjon i GT-løp verden rundt. Nå får entusiastene et nytt fundament å bygge sin løpsbil på når nye 911 GT3 RS kommer på markedet.

 

Minimalistisk
Motoren er den samme som i en ”vanlig” GT3, en 3,6-liters boxer som byr på 415 hk ved 7.600 omdreininger og hvor turtallssperra er lagt ved 8.400 o/min. En tettsteget sekstrinns gearkasse sørger for å akselerere massen til 100 km/t i løpet av 4,2 sekunder, til 200 km/t på 13,3 sekunder og videre til en toppfart på 310 km/t.

Ved å låne bakstussen fra en Carrera 4 er RS-utgaven 44 mm bredere bak enn en GT3. Den veier 1375 kg, og er dermed 20 kg lettere gjennom bruk av karbonfiber i bakvingen samt plast i motordekslet og bakruta. Dermed kan den skryte av over 300 hk pr tonn.

 

Første bulk
Interiøret er spartansk med lette bøtteseter utført i karbonfiber, et innskrudd veltebur og ledning ferdig trukket for en hovedstrømbryter slik det er påkrevet i racing. Sekspunkts belte for føreren samt brannslukningsapparat er også standard. Interiøret er sort med taktrekk, ratt og gearkule i Alcantara.

GT3 RS leveres i sølv metallic eller sort eller i spesialfargene oransje og grønn. Felgene er i sort eller oransje. Mange av bilene vil nok få sine første bulker allerede første dag de er i bruk, for dette er yndede racingobjekter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: