[]
[] [firmabil.no] []

Dialog


Jon Winding-Sørensen - redaktør



Det er deilig å kunne sette seg ned med de som er ansvarlige for en bil, når de tilhører organisasjoner der lederne ennå ikke har gått på kurset hvor de har lært alt om å snakke banale selvfølgeligheter. Sånn var det å prate med Osamu Tada som hadde hatt ansvaret for Daihatsu Terios. Hva er du minst fornøyd med - pleier jeg å spørre, og som regel får jeg høre at nå er alt bra, eller kan slett ikke bli bedre.

"Vekten", svarte Tadasan (og det på tross av at den er nede på respektable 1140 kg). "Jeg skulle gjerne hatt den lettere, men med økonomiske begrensninger, med det utstyret markedet krever og med kollisjonskrav som skal møtes over hele verden klarte vi ikke å gjøre den magrere".

Og hva med den stive bakakselen, ville du ikke gjerne hatt den delt? "Siden bilen skal bygges og selges over hele verden valgte vi stiv aksel som den beste løsningen når alle markedenes krav og behov ble sett under ett".
Min erfaring er at jo mindre selskapene er og jo kortere kommandolinjene er, jo morsommere blir dialogene.

Gratulerer Karl/Carl
Spalten til Carl*s Cars-redaktør Karl-Eirik Haug ble levert senere enn vanlig til denne utgaven. Grunnen godtok jeg, han var en uke i New York. En hektisk uke som endte med at han hentet utmerkelsen for Magazine of the Year. Utdelt av en formidabel samling mennesker som heter Society of Publication Designers (www.spd.org). Så vidt jeg kan forstå, første gang i historien denne prisen går til et ikke-amerikansk blad.

Vi er veldig fornøyd med å ha med oss verdens mest progressive og verdens lekreste blad - ikke kall det bilblad, Haug kaller det et blad om mennesker - som en god og fast venn. Og Haug sier han er fornøyd med å ha med oss.
En typisk vinn-vinn situasjon. Selv om denne gangen var det Carl som vant mest. Svært fortjent.

Vareopptelling
På bunnen av en bag fant jeg noen gjenstander jeg gjerne gir bort, men denne gangen må dere være svært interessert i kuriøse bilminner for å komme i betraktning. Hvorfor vil du for eksempel så brennende gjerne ha en flunkende ny nøkkelring fra Lada? Eller en nydelig liten krystallfigur av den franske el-bilen Bollorè Blue Car med indirekte elektrisk blî belysning (og reservebatteri) i nydelig eske?

Klimaks er kanskje et jakkemerke fra Geely. Hvor mange andre i gata reklamerer for en kinesisk bil? Kanskje er det enklere å begrunne hvorfor du kunne tenke deg en eksellent Lamy kulepenn med Volvos gamle logo - da de lanserte S80 under slagordet Skandinavisk luksus ga de altså bort tyske luksuskulepenner. Send oss en god begrunnelse og noe av dette blir kanskje ditt.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: