Avpass farten
Det er først og fremst stoppstrekningen man vil regulere ved fartsgrenser. Farten vil være avgjørende for om du får stoppet dersom det dukker opp en uventet hindring. Bremsestrekningen øker betraktelig selv om farten bare økes minimalt. Kjører du i et boligfelt med fartsbegrensning på 30 km/t og holder under 30 km/t, vil du klare å stoppe dersom et barn plutselig dukker opp 14 meter foran bilen. Men kjører du i 40 km/t vil du fortsatt ha over 33 km/t når du kommer fram til barnet. Muligheten for en dødelig ulykke har altså økt vesentlig bare ved å øke farten relativt lite. Ofte har man hørt folk si: "Jeg kjørte jo bare 10 kilometer for fort." Mange godt voksne bilister sier: "Jeg kjører aldri særlig fort, men jeg legger til ”momsen” i 80-sonen dersom vegen er god. Jeg har jo tross alt en ny bil med gode bremser og dekk.". Øker du hastigheten fra 80 til 100 km/t på en flat, tørr og god asfaltveg med bra friksjon, vil bremselengden øke med over 25 meter. På glatt føre under regnvær vil økning til momshastighet kanskje bety over 100 meter lenger bremsestrekning. Man kan jo diskutere om det er farten eller bråstoppen som dreper, slik ”Stutum” gjorde i sin tid, men uten fart ingen bråstopp. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |