[]
[] [firmabil.no] []

En bil for annenhver nordmann


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Statistisk sentralbyrå (SSB) opplyser, med Kjøretøyregisteret i Vegdirektoratet som kilde, at antall registrerte personbiler i Norge passerte 2 millioner i løpet av fjoråret.

Tar vi med antall registrerte varebiler, var det totale antall biler på norske skilter 2.330.850. Med andre ord er det nå registrert mer enn en bil for hver annen norske innbygger. Aldri tidligere har vi hatt så mange registrerte biler i Norge.

De siste fem årene har snittalderen i personbilbestanden vekslet mellom 10,1 og 10,3 år, mens varebilbestanden har vekslet mellom 7,0 og 7,3 år. Men i tillegg til at varebiler ofte kjøres mer intensivt og hardt, er de også utsatt for et mer utpreget bruk-og-kast-forhold enn mange personbiler er.

Biltettheten pr. innbygger er størst i Akershus (58 %) og lavest i Finnmark (44,2 %). Svalbard og Oppland har den gjennomsnittlig eldste personbilparken på henholdsvis 12,1 og 12,0 år. Oppland har også den eldste varebilparken med snittalder på 9,8 år. Oslo har de gjennomsnittlig yngste, 8,7 år på personbiler og 4,9 år på varebiler. Andelen av personbilparken som er over 20 år øker stadig og utgjorde ved utgangen av fjoråret hele 8,4 prosent, som er 1,2 prosentenheter mer enn i 2004.

Volkswagen er fortsatt det førende Hvermannsen-merket med en bestand på 260.165 personbiler pluss 48.288 varebiler, til sammen 308.453 enheter. Toyota er toer på personbilbestand med 231.166 eksemplarer, men topper varebilstatistikken med 57.474 registrerte biler. Toyota-totalen blir dermed 288.640 biler.

Høyeste gjennomsnittsalder blant merkene på personbilsiden har Chevrolet med 25,5 år, noe som nok skyldes en rekke femtitallere i amcar-miljøene. Toer er Lada med 16,8 år, men så er det da også noen år siden de var representert i Norge. Merkene med lavest snittalder er Skoda (4,9 år), stor markedsfremgang og totalt forfall blant før-VW-eierskap-produktene har nok sørget for det. Toer denne veien er Kia med 5,9 år, men så er det jo også det sist tilkomne merkene på det norske markedet. 

Også blant varebilene er Chevrolet i gjennomsnitt eldst (17,2 år), fulgt av Daihatsu (15,1). Ingen av dem har i nevneverdig grad vært representert i varebilmarkedet de siste 3 år. Citroën har gått stikk motsatt vei, og har derfor den yngste snittalderen blant varebilene med sine 5 år blank. 

Antall biler som gikk til skrotning i 2005 var 6 % lavere enn året før, og alderen på vrakbilene var den høyeste som så langt er registrert – 18,9 år på personbiler og 16 år på varebiler.

Av de 102.000 bilene som ble vraket mot pant i 2005, var 95.589 personbiler og 6.455 varebiler. Eldst var Mercedes-Benz med 21,8 år i gjennomsnitt, men også den typiske Volvo og Saab holder i over 20 år før det er slutt. Seat er merket som har hatt den korteste gjennomsnittlige levetiden; 11,1 år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: