[]
[] [firmabil.no] []

Toyota fornyer Avensis


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



I fjor ledet Avensis over Passat – så vidt. I år er det så langt Passat som leder. Ganske overlegent. Nå vil Toyota ha plassen tilbake, med en faceliftet og ny-motorisert Avensis.

Mange endringer

Det er mange nyheter på utstyrslista når vi leser om 2007-modellen av Avensis. VSC, TRC og BA, sammen med kjørecomputer som av en eller annen grunn heter hele navnet sitt og ikke bare to eller tre bokstaver, hører med som standard over hele linjen. For eksempel.

Du får også med nye karosserifarger, lett oppgradert eksteriør, litt mer omfattende endringer på interiøret, og noen tekniske forbedringer.

 

Modernisert
Både opphengning og styring har mottatt smarte små modifikasjoner for å gjøre ting enda mer presist og enda mer komfortabelt. Og når det gjelder dekk har Toyota vært såpass modige at de har gått tilbake til et smalere dekk igjen, fra 45 % til 50 % profil for å minske dekkstøyen. Akkurat det tror vi på.

Det andre var ikke så enkelt å få verifisert etter noen timers prøvekjøring på banale landeveier i tett trafikk utenfor Brussel, men det vil nok ikke ta lang tid før det dukker opp litt mer relevante prøvekjøringer av denne volumselgeren.

Den største nyheter for Norge er nok en ny 2 liters dieselmotor på 126 hk, der partikkelfilter er standard. (5.000 ekstra ville det ha kostet kunden dersom ikke importør og produsent hadde blitt enige om at dette er en riktig pris å betale for å opprettholde merkets grønne profil). 

 

Automat-savn
Motoren er koblet til en seks-trinns gearkasse og understreker bare at Toyota ikke er blant de ledende merkene i Europa. Allerede i 2000 kom Avensis med sitt første interessante diesel-tilbud, og allerede da ble det spørsmål etter automatgear.

Det kunne åpenbart ikke markedsavdelingen forstå poenget med, for ingen skal fortelle meg at verdens snart største bilprodusent ikke kan matche en automat med en diesel hvis salgsfolket ber om det. Hardt nok.

Men i Europa har Toyota fremdeles bare i underkant av 6 prosent markedsandel, de må nok lytte sterkere til automatønsker og tilsvarende krav fra markedet dersom de skal komme opp på en markedsandel som den de har i Norge.

I Norge regner importøren med en årstakt på 4.500 for den nye modellen, det er nesten 500 biler lavere enn i fjor. Av disse vil 75 prosent være stasjonsvogner og 2-liters diesel vil være motoren for 40 prosent av alle de nye Avensisene.

 

PRISER NY AVENSIS:

Karosseri

Motor

Utstyr

Pris

 

 

 

 

BENSIN:

 

 

 

Sedan

1,6 – 110 hk

Std.

Kr 246.900

Stv.

1,6 – 110 hk

Std.

Kr 253.400

Sedan

1,8 – 129 hk

Sol

Kr 293.400

Stv.

1,8 – 129 hk

Sol

Kr 299.900

Sedan

2,0 – 147 hk

Sol

Kr 336.600

Stv.

2,0 – 147 hk

Sol

Kr 344.100

Sedan

2,0 – 147 hk

Exec.

Kr 358.100

Stv.

2,0 – 147 hk

Exec.

Kr 364.600

Sedan

2,4 – 163 hk

Exec.

Kr 423.100

Stv.

2,4 – 163 hk

Exec.

Kr 429.600

 

 

 

 

DIESEL:

 

 

 

Sedan

2,0 – 126 hk

Std.

Kr 301.700

Stv.

2,0 – 126 hk

Std.

Kr 309.800

Sedan

2,0 – 126 hk

Sol

Kr 321.500

Stv.

2,0 – 126 hk

Sol

Kr 328.000

Sedan

2,0 – 126 hk

Exec.

Kr 344.400

Stv.

2,0 – 126 hk

Exec.

Kr 352.500

 

  • Tillegg for Full Map Navi i kombinasjon med Executive: kr 23.200
  • Tillegg for automatgear på 1,8 og 2,0 bensin: kr 17.500
  • (Automat kan ikke leveres til 1,6 bensin og dieselmodellene, men er standard på 2,4 bensin)
  • Prisene for 2,2 D-4D med 150 og 177 hk er foreløpig ikke fastlagt men forventes å bli de samme som dagens priser.

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: