[]
[] [firmabil.no] []

Tenneco offensive på dieselpartikkelfilter


Tor Ivar Volla - MotorBransjen

Tennecos eksosanleggprodusent Walker vil lansere ettermonterbare dieselpartikkelfiltere til det frie ettermarkedet i Europa før EU-regelverket intensiverer avgiftsnivået på eldre dieselbiler uten partikkelfilter.

Dette trer forsøksvis i kraft I Nederland nå i juli, og da skal Tenneco allerede ha sine retrofit-filtre på markedet. Filterne vil bli produsert i Tennecos ”utslippskontrollanlegg” i Rybnik, Polen.

Det dreier seg om et lett, metallinnkapslet  DPF-skumfilter som kan monteres der det ellers er gjort plass for en katalysator. Tenneco har levert over 1 million DPF-enheter til bilfabrikkenes produksjonslinjer siden de begynte å forsyne Peugeot 406 og Citroën C5 med dem i 2000, og ser ikke bort fra at eldre dieselbiler kan få en høyere bruktbilverdi når det kan dokumenteres at partikkelfilter er ettermontert.

Installasjonen skal være ganske enkel, da man ikke trenger å involvere bilens elektronikk, og med den store dieselandelen i den europeiske bilbestanden kan slike ettermonteringer bli et gyllent forretningsområde for bil- og eksosverksteder. Rense- eller utbytteintervallene på et DPF-filter skal ligge mellom 150.000 og 225.000 km.

Toyota Motor Europe har allerede antatt Tenneco som eksklusiv leverandør av disse retrofit-filtrene, og Tenneco har på rekordtid sørget for å utvikle DPF-applikasjoner for Toyotas komplette utvalg av dieselmodeller, også fullstendige Walker eksosanlegg ”ferdige med filtere”.


 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: