[]
[] [firmabil.no] []

Ferietips: Last bilen riktig og sjekk støtdemperne


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Om ikke lenge begir tusenvis av norske familier seg av gårde på bilferie. Felles for de fleste er at bilen lastes til dels vesentlig tyngre enn til vanlig, og det er slikt som både kan by på overraskelser og skape farlige problemer.

- Å laste bilen riktig er et viktig første skritt mot en vellykket ferietur,  fastslår direktør Leif Agnar Ellevset i Trygg Trafikk.  Han minner om at kjøreegenskapene kan endre seg dramatisk til det verre i en tungt lastet bil. Mange er heller ikke klar over at bilen kan oppføre seg helt annerledes enn ved vanlig ”matpakkekjøring” når totalvekten nærmer seg grensen for det tillatte.

- Ekstra ille kan virkningen bli dersom bilens støtdempere er mye slitt eller defekte. Da kan konsekvensen av en tungt, og kanskje feil, lastet bil i verste fall bli fatale, understreker Ellevset, som anbefaler å få støtdemperne sjekket før ferielasset lempes inn og campingvognen henges bak.

Du kan også selv avdekke symptomer på stor støtdemperslitasje ved å legge merke til hvordan bilen oppfører seg, og ved flere signaler som risting i svinger, duving eller senking av bilens forpart ved oppbremsing, vibrasjoner i rattet, ujevn dekkslitasje, oljemerker på underlaget ved siden av dekkene o.s.v.

 

Kjøreegenskapene påvirkes
- Folk må ellers vite at kjøreegenskapene påvirkes sterkt av tung last. Bremselengden øker, styringen blir mindre følsom og mer upresis, og særlig ved hurtig unnamanøver kan man få meget farlige overraskelser.

Det er jo nettopp når man må bråbremse og/eller svinge kjapt unna en hindring at bilen viser hva den duger til, men vanligvis blir den både tyngre og tregere å manøvrere med tungt lass. Med sterkt slitte støtdempere i tillegg, forsterkes de negative virkningene kraftig - og følgene av en kritisk situasjon kan bli katastrofale.

Selv med nye og friske støtdempere blir bilen uansett tyngre å manøvrere og reagerer tregere  med tungt lass. Derfor bør man legge seg til en mer defensiv kjørestil, med ekstra god avstand til forankjørende, når man kjører med tungt lastet bil. En slik kjørestil gjør også turopplevelsen mer positiv og hyggelig for alle,  fastslår Ellevset.

 

Last riktig!
- For kjørestabiliteten er det svært viktig å laste bilen riktig. Det syndes mye med dette. Dersom du er blant de stadig flere som bruker takboks til deler av bagasjen, er det viktig å huske på at det ikke er takboksens volum og kapasitet som bestemmer hva vi kan laste i den, men hvor stor taklast bilen er godkjent for. Dette sjekker du i vognkort eller instruksjonsbok. Og før boksen lastes, må vi trekke fra egenvekten før vi ser hva vi har lov til å putte oppi, understreker Terje Støa Edvardsen i Tenneco Automotive i Norge.

- Når bilen lastes må kravet til kjørestabilitet veie tungt. Den avgjøres av hvor høyt i bilen tyngdepunktet ligger. Jo mer vekt vi laster på taket, jo høyere kommer tyngdepunktet - og jo mindre stabil blir bilen.  Dette forverrer seg ytterligere jo fortere vi kjører. Tyngdepunktet må holdes så lavt som mulig.

Start lastingen i bunnen av bagasjerommet med de tyngste gjenstandene, og gjem det som er lettest til en eventuell takboks. Selv i lukket bagasjerom bør lasten dessuten sikres med stropper eller bagasjenett. Man må heller ikke ha løse gjenstander flytende rundt inne i bilen. Ved en kollisjon kan selv små ting komme som de rene prosjektiler og gjøre stor skade, avslutter Støa Edvardsen.

 

Risikoer forbundet med slitte støtdempere

Slitte størdempere endrer bilens adferd og kan resultere i:
1. Tap av evne til å holde bilen på veien og tap av veigrep , spesielt i svinger.
2. Opp til to meter lengre bremsestrekning (ved 50 km/t og med bare én slitt støtdemper).
3. Feil på ABS-funksjon og negativ effekt på kjørestabilitetssystem mm.
4. Farlig skjening ved forbikjøring og ved sterk sidevind.
5. Fare for vannplaning selv ved lave hastigheter.
6. Risiko for blending av møtende kjøretøy ved kjøring i mørket.
7. Økt førertretthet og reduserte førerreflekser (med 25 prosent).
8. Unormal og sterk dekkslitasje.
9. Farlig skade på vitale komponenter på kjøretøyet.
10. Tap av kontroll over kjøretøyet ved glatte kjøreforhold.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: