Lakkverkstedeier parkerte politiet
Per Stian Kristiansen, innehaver av billakk-verkstedet Lakkproffen AS på Årnes, ble bøtelagt av en politimann på motorsykkel da han var på vei til en kunde på Skøyen i Oslo. Politiet mente at Kristiansen tilhenger, med kundens BMW oppå, var 500 kg for tung i forhold til trekkvogna, en Toyota Hiace. Kristiansen ble stoppet så fort han hadde kommet igjennom Ekebergtunnelen ved 8.30-tida om morgenen, slik at den ene kjørefila ble sperret i morgenrushet, opplyser avisen Glåmdalen. Politimannen viste til bilens vognkort og ville både anmelde Kristiansen og ilegge ham bot for å ha fraktet en last som var 500 kg for tung. Kristiansen godtok ingen av delene, da han visste at hengeren med BMWen bare veide rundt to tonn og at han derfor kjørte lovlig med sitt CE-førerkort som gir utvidet rett til å kjøre med tilhenger, pluss at det er den faktiske totalvekta på henger og last som gjelder, ikke den tillatte vekt oppgitt i vognkortet. Politimannen truet da med å beslaglegge Kristiansens førerkort og å bestille inntauing til ytterligere 4000 kroner. Verkstedeieren valgte da å motta boten og å selv ordne med alternativ transport av den angivelig tunge lasten. Dette tok tre timer og forsinket gjennomfarten i hovedstadens mest trafikkerte åre deretter. Etterpå sjekket Kristiansen både med Statens Vegvesen og en sjåførskole, og fant ut at han hadde sitt på det tørre. Etter at politiet tok de samme telefonene, trakk de anmeldelsen og boten tilbake. - I tillegg til at jeg følte meg som en beglodd kriminell da jeg ble stoppet, fikk jeg rundt 4000 kroner i ekstrautgifter og tapt arbeidsfortjeneste. Hadde jeg ikke sjekket saken hadde jeg altså måttet ut med ytterligere 4000, og på toppen av dette 4000 kroner til i borttauing pluss beslaglagt førerkort, dersom jeg hadde stått på min rett fra første øyeblikk, sier en indignert Kristiansen til Glåmdalen. Seksjonsleder Bjørn Abrahamsen ved Kongsvinger Trafikkstasjon medgir til samme avis at regelverket er komplisert på dette punktet: - Selv folk fra vår egen etat kan ha problemer med fortolkningen, men faktum er at førerkort klasse BE og CE gir adgang til å dra tyngre last. Selv totalvekten på henger og last kan være høyere enn trekkbilens egenvekt, og det er til enhver tid den aktuelle lasten som gjelder, sier han blant annet. Per Stian Kristiansen finner det for sin del rimelig at politiet dekker det faktiske tapet på rundt 4000 kroner som han ble påført gjennom dette overgrepet, og moralsk sett hadde det vel vært rimelig korrekt at han fikk en unnskyldning fra etaten også. Men som nettopp dette eksempelet viser, skal man ikke ta alminnelig folkeskikk som noen selvfølgelighet fra den kanten. Lakk og karosseri er hovedtema i MotorBransjens juniutgave. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |