[]
[] [firmabil.no] []

Mazda 3 – skapt for å bli bestselger


Knut Moberg d.e. - BilNorge.no



LANSERING (BilNorge.no): Si 3er til bilfolk, og ti av ti sier Det er BMW det. Ytterst få viser interesse for Mazda 3. Den lever helt i skyggen, og det er fy og skam.

 

Anonym tilværelse

For Mazda 3 ypper seg faretruende mot bestselgere som VW Golf og Toyota Corolla. Hva er årsaken til at så få faller for bilen som har alt i seg for å bli en bestselger? Det er i hvert fall ikke bilens skyld!

Mazda 3 er bil-Norges ukjente juvel. Den har alt i seg for å bli bestselger, burde kjempe på norsktoppen mot Golf og Corolla. Men den lever et anonymt liv i skyggen av de store.

Mens Mazda 3 er en kjempesuksess i resten av Europa, Canada og USA – er det en bil man knapt registrerer i Norge. Når så du sist en Mazda 3 i trafikken? Den har vært på markedet siden 2003.

Bilen er større enn Golf, Corolla og resten av konkurrentene. Den er faktisk 20 cm lengre – og det vil si nesten ”en halv klasse større”. Mazda har kvalitet som få – om noen – kan måle seg med. Bilene (bortsett fra sedan) har en utrolig bra bruktbilpris og sikkerhetsnivået er på topp. Når også nybilprisene ikke er en krone høyere enn konkurrentene - heller lavere, hva er det da som er galt?

 

Forhandlere syndebukker
Skal man peke på en årsak til manglende salg, så er det norske Mazda-forhandlere som har lagt seg bedagelig i hvilestilling og bruker mer energi og krefter på å krangle med importøren enn på å jobbe med en av de beste bilene i C-segmentet. De har minimal entusiasme for Mazda og Mazda 3.

Konkurrentene kan prise seg lykkelig over at de ikke merker støy fra Mazda 3. De har en konkurrent mindre å forholde seg til. Mazda har til tider vært blant Norges mest solgte bilmerker, men det er lenge siden nå. Mazda solgte ”mye bil for pengene” – hadde lave priser kombinert med god kvalitet og dermed meget fornøyde kunder.

 

Fornøyde kunder
Nå har Mazda fortsatt meget fornøyde kunder, men det er ikke lenger så mange av dem. Mazda 3 er et skoleeksempel på en bil som fortjener en bedre skjebne i bil-Norge.

Ny, oppgradert versjon kommer i september der man har forbedret svake punkter. Støynivået er kraftig redusert (med mer enn 1,5 decibel) og det er blitt mye mindre vibrasjoner. Bilen har fått mykere dekk (Yokohama), og det gir mindre refleks i styringen. I tillegg er det gjort endringer på hjulopphenget slik at bilen føles klart bedre i svinger og ved oppbremsning.

 

Ny dieselmotor
Drivstoff-forbruket er redusert med opp til 6 prosent. Mazda 3 er ingen bil som kjennetegnes ved at den bruker lite. Men nå er forbruket akseptabelt. Ny er også dieselmotoren (fra september) på 109 hk. (90 hk diesel blir ikke importert til Norge).

Utvendig er det nesten ikke mulig å skille gammel og ny Mazda 3. Den har en annen grill, men bilens profil er den samme. Det er nye instrumenter som er betydelig lettere å lese.

Bagasjerommet er blitt noe større, men det er fortsatt ikke imponerende stort. Det er dog situasjonen i baksetet der man sitter høyt og godt med god sikt.

 

Ut av skyggedalen
Ledelsen i Mazda Norge er lei av at Mazda 3 lever i skyggen av alle konkurrenter. Vurderer du en bil i C-segmentet – Golf, Corolla, Peugeot 307, Ford Focus, Opel Astra eller noe annet - så sett Mazda 3 på kandidatlisten. Den kan bli din vinner, for Mazda er fortsatt masse bil for pengene.

 

Mazda 3 kombi facelift 1,6

PRIS: ca kr 220.000,- (1,4 liter fra ca kr 200.000)

Leveres også som sedan.

Diesel fra kr 260.000

Salg i Norge fra august – diesel fra september

 

MOTOR:

4-sylindret rekkemotor. 1598 ccm. 77 kW (105 hk) v/6000 o/min. 145 Nm v/4000 o/min.

 

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 441 x 176 x 146 cm

Akselavstand: 264 cm

Egenvekt m/fører: 1265 kg

Tillatt totalvekt: 1725 kg

Dekk: 195/65R 15

Bagasjerom: 346 - 2188 liter (VDA)

Tankvolum: 55 liter

 

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 11,7 sek.

Toppfart: 182 km/t.

Forbruk blandet kjøring: 0,70 l/mil.

CO2-utslipp: 161 g/km. 

 

Konkurrenter: VW Golf, Toyota Corolla, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 307, Renault Megane, Nissan Note og Honda Civic.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: