[]
[] [firmabil.no] []

Slik blir neste Freelander


Terje Ringen - BilNorge.no



Når bilen som i stor grad startet den norske SUV-bølgen fornyes, får den også et vedheng i navnet. Nye Freelander2 vises for første gang i London i juli, men bildene kan du se her på BilNorge nå.

 

Etterlengtet
Den har former slik du forventer en Land Rover skal ha, og en front som forteller at den er av nyeste generasjon. Slektskapet til Range Rover og Discovery (LR3 i USA) er slående. Og bilen blir Land Rovers viktigste modell på det norske markedet, hvor den sammen med Honda CR-V startet den enorme interessen for kompakte SUV’er i andre halvdel av 90-tallet.

Nå kan det høres ut som Land Rover har vektlagt bilens egenskaper på vei, men de påstår også at terrengegenskapene skal være svært gode gjennom bruk av uavhengig hjulopphengning i alle hjørner og et moderne stabilitetssystem, inkludert RSC (Roll Stability Control), avansert elektronikk som reduserer faren for ”rollover” i ekstreme situasjoner.

 

Gode hjelpere
”Terrain Response” er også et hjelpemiddel i terrenget og Land Rover skryter av en nyutviklet intelligent og permanent AWD-system samt Gradient Release Control som hjelper føreren å komme i gang på bratte og glatte steder.

LR2, som USA-utgaven heter, ble sluppet i dag tidlig. Der skal den markedsføres med en kompakt og tverrstilt 3,2-liters rekkesekser i kombinasjon med en 6-trinns automatkasse med CommandShift.

 

Bensin eller diesel
I Europa skal Freelander2 leveres med to alternative motorer – begge helt nye. De som ønsker å kjøre på bensin får tilbud om rekkesekseren i kombinasjon med 6-trinns automat, samme motor som i nye Volvo S80. Med 233 hk får den en potensiell toppfart på 200 km/t og skal klare seg med et snittforbruk på 1,12 liter på mila.

I Norge vil nok flest velge diesel, og da dreier det seg om en 2,2-liters firer som byr på 160 hk og har et maks dreiemoment på 400 Nm. Snittforbruk ved blandet kjøring er oppgitt til 0,75 liter pr mil.

Freelander2 er på plass hos norske Land Rover forhandlere på tampen av 2006.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: