Tryggere kjøring med tung bagasje i ferien
En bil som lastes med baksetepassasjerer, uvanlig mye bagasje, og kanskje i tillegg sleper på en stor campingvogn, får trykket ned bakhjulsfjæringen slik at fronten «løfter» seg. Dette medfører dårlig demping og gal vektfordeling i bilen, som er en hovedårsak til stabilitetsproblemer og spesielt ved kjøring med campingvogn. Særlig merkbart vil dette ofte være med forhjulsdrevne biler, der dårlige eller utslitte støtdempere kan redusere grepet for drivhjulene drastisk og føre til kraftig forverring av både styre- og bremseegenskaper. Verst er det selvsagt hvis slepebilen har utslitte støtdempere, men det er overraskende ofte et problem at standard støtdempere - også på nye biler - rett og slett ikke holder mål til slepejobber. - Det finnes støtdempertyper som er tilpasset alle slags belastninger. For kjøring med tilhenger er eksempelvis dempere med nivåregulering en glimrende løsning. Disse sikrer konstant bakkeklaring uansett belastning, og hindrer bl.a. at lyktene peker rett til værs, til sjenanse for møtende trafikk. Det finnes også andre typer dempere som er beregnet på å tåle ekstra belastning uten at dette går på bekostning av kjørekomforten, sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco Automotive i Norge. Han benytter selvsagt anledningen til å varmt anbefale de Tenneco-produserte støtdemperne Monroe Ride-Leveler. - Ekstra vekt over bakakselen vil ødelegge kjøreegenskapene. Veigrepet blir dårligere, og bilen blir mindre retningsstabil. Ved at forakselen er ekstra lett vil veigrepet på de styrende forhjulene være betydelig dårligere enn normalt, og er bilen forhjulsdrevet vil også trekkegenskapene bli redusert med sviktende veigrep og økt dekkslitasje. Også bremsene påvirkes negativt på grunn av den reduserte stabiliteten og sviktende grep på forhjulene. Og det er mer: Lykter som peker rett til himmels reduserer eget nattsyn og blender møtende trafikk unødig. Summen av det hele er unødvendig høyt stress og ekstra slitasje for bilføreren. Alle disse problemene kan unngås ved å montere støtdempere og/eller nivåregulering som er tilpasset økte belastninger, sier Støa Edvardsen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |