[]
[] [firmabil.no] []

Todørs prestisje


Terje Ringen - BilNorge.no



Det pleier å være slik, når Mercedes lanserer en ny S-Klasse går det noen måneder før det kommer en ny, stor coupé. Så også denne gangen., så her er nye CL-Klasse.

 

Stor nok

Det er de luksuriøse coupéene CL500 og CL600 som nå kommer i nye utgaver. Litt større har de blitt, med en lengde på 5.065 mm (+ 75 mm), en bredde på 1.871 mm (+ 14 mm) og en høyde på 1.418 mm (+ 20 mm). Det burde gi gode muligheter for fire komfortable sitteplasser, selv på en lengre reise. Et bagasjerom med en kapasitet på 490 liter burde også være tilstrekkelig.

Mercedes skryter av de nye kontrollorganene som effektivt lar deg styre viktige funksjoner, som radio, DVD, telefon eller navigasjon. Disse kan innstilles via brytere på midtkonsollen, knapper på rattet eller Command-enheten på senterkonsollen som viser dine valg på et stort LDC-panel ved siden av instrumentene. Klimaanlegget med fire individuelle soner er integrert i systemet.

 

Dynamikk
Active Body Control (ABC) hjulopphengningen sørger for god dynamikk samtidig som det gir best mulig komfort. Sensorer tar hensyn til veibane og kjørestil mens hydrauliske sylindere i akslene arbeider kontinuerlig. Ved hastigheter over 60 km/t senkes bilen automatisk med inntil 10 mm for å gi bedre stabilitet og veigrep.

Et intelligent lyssystem med fem funksjoner tilpasset forskjellige kjøre- og værforhold er standard på nye CL-Klasse. Innstillingen for landevei lyser opp siden av veibanen bedre på førersiden mens motorvei-innstillingen, som slås på automatisk i hastigheter over 90 km/t, gir en lenger stråle rett frem. Standard på CL er også aktive kurvelys.

 

Nødhjelp
PRE-SAFE er standard på de nye CL-modellene. Under nødbremsing eller når du har en skrens på gang, flyttes passasjersetet til en posisjon der setebeltene og kollisjonsputene har best effekt ved et sammenstøt. Det fyller også luft i sideveggene på multikontursetene (standard på SL600) slik at fører og passasjer sitter som støpt i setene.

PRE-SAFE samarbeider også med den elektroniske bremseassistenten (BAS PLUS) som advarer føreren om en forestående påkjørsel med lys- og lydsignal samtidig som systemet klargjør nødvendig bremsetrykk for å unngå en ulykke. Dette trykket er tilgjengelig så snart sjåføren trår på bremsepedalen. Dersom sjåføren ikke reagerer på advarslene griper systemet selv inn for å reduseres hastigheten før et eventuelt sammenstøt.

 

V-kraft
Motoren i CL500 er en V8 som byr på 388 hk og et maks dreiemoment på 530 Newtonmeter fra 2.800 omdreininger. Dermed har den 26 % høyere effekt og 15 % høyere moment enn forgjengeren. Null til hundre kan foretas på 5,4 sekunder, og det er ni tideler raskere enn den tidligere modellen.

CL600 har en moderne biturbo V12 under panseret. 517 hk er 17 mer enn tidligere og hele 830 Newtonmeter er til din disposisjon fra 1.900 til 3.500 omdreininger. På tross av mer krefter og en akselerasjonstid på 4,6 sekunder, bruker den noe mindre drivstoff enn forgjengeren. Begge modeller har automatkasse med Direct Select manuell overstyring som standard.

Og snart får vi sikkert treffe AMG-modeller med enda mer kraft og raffinement. Men det blir en annen historie.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: