[]
[] [firmabil.no] []

Ny vår for X3 på høsten


Terje Ringen - BilNorge.no



BMW presenterer en ansiktsløfting på sin populære X3. Samtidig lanseres nye motorer, men det er ikke spesielt gode nyheter for Norge.

 

Føre var

BMW er det eneste av premium-merkene som har en kompakt SUV, eller SAV (Sports Activity Vehicle) som de gjerne kaller den selv. I to og et halvt år har bilen som produseres av Magna Steyr i Østerrike vært på markedet, så egentlig er det litt tidlig for en ansiktsløfting.

Men skal man være i tet, må man følge med tiden, og BMW vet godt at deres tidligere ”filial”, Land Rover lanseres en ny Freelander 2 på høsten – den eneste modellen de selv har regnet som konkurrent til X3.

 

Freshere
Personlig synes jeg dagens X3 tar seg best ut i mørke farger, for de svarte plastpartiene blir svært dominerende på lyse biler. Det endres nå, for den ”nye” modellen har lakkerte støtfangere og mindre partier med svart plast. Dessuten har den fått ny grill og nye lykter, de bak med LED-teknologi.

Interiøret er også rustet opp og fremstår med høyere kvalitet og nye stoff- og fargekombinasjoner. Instrumentpanel, ratt, midtkonsoll, seter, dørkledning, innertak og oppbevaringsrom er fornyet.

 

Oppdatert
Den dynamiske stabilitetskontrollen (DSC) er tillagt nye funksjoner ved å dra bedre veksler på det avanserte ABS bremsesystemet, noe som bl.a. resulterer i mer effektiv oppstart på glatt underlag siden systemet tillater litt hjulspinn. Det intelligente 4WD-systemet, xDrive sørger automatisk for å sende kreftene til de hjulene som har best grep.

Toppmodellen i X3-familien blir 3,0sd som får samme motor som 535d – en 3,0-liters rekkesekser med twin turbo som byr på 286 hk og et maks dreiemoment på 580 Newtonmeter i området 1750 til 2250 omdreininger. Omsatt til ytelser gir dette en akselerasjon fra null til hundre på 6,6 sekunder og en potensiell toppfart på 240 km/t. Snittforbruk er 0,87 liter/mil.

De to største bensinmotorene får også mer kraft, 2,5i og 3,0i får betegnelsen ”si” og byr nå på henholdsvis 218 og 272 hk mot tidligere 192 og 231. Det er ikke direkte gode nyheter for BMW Norge siden høyere avgifter vil medføre økte utsalgspriser.

 

Manuelle innsteg
Rimeligste modeller blir fortsatt 2,0i med bensinmotor og dieselutgaven 2,0d. I ”gamle” X3 er disse priset til henholdsvis kr 447.000 og 482.000. Begge har 150 hk, men dieselmotoren byr på 330 Nm mot bensinmotorens 200 Nm. Ingen av disse to kan leveres med automatgear, noe som er et savn hos den norske BMW-organisasjonen.

6-trinns manuell gearkasse er standard på samtlige modeller unntatt 3,0sd som har en ny 6-trinns automatkasse. Den kan også leveres til modellene med større enn 2-liters motor. I Norge er nye X3 på plass fra september. Av dagens modell er det hittil i år (OFV pr 26/6) solgt 256 biler, en nedgang fra 334 samme periode i fjor.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: