Bobiler i medvind
Salget av bobiler har økt med 40 prosent hittil i år. Både båtfolk og hyttefolk er skyld i det. I løpet av årets fem første måneder fikk 1057 nye bobiler påmontert skilt for første gang, mot 753 i samme periode i fjor, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Til sammen er det nå 17 500 registrerte bobiler i Norge. Det er særlig de to siste årene salget har tatt av. Trenden er den samme i resten av Europa. - Oppgangen skyldes blant annet større utvalg av bobiler med bedre komfort. Vi vet at det i stor grad er båteiere og hytteeiere som står for veksten. Etter år med båt- og hyttepuss, lengter mange etter en enklere ferie på fire hjul, forklarer Rune Lysaker i Norges Caravanbransjeforbund. Mye har skjedd på kort tid med bobilene. Parabol, stekeovn, ryggekamera og navigasjonsutstyr er ikke uvanlig. Sengeplasser og motorstørrelse øker, variasjonen i romløsninger blir større. Bilene er også blitt varme nok til at bobil er en mulig ferieform om vinteren. Prisene varierer fra 400 000 kroner til over millionen. - Etterspørselen på bruktmarkedet er også stor, noe som gjør at andrehåndsverdien er høyere enn for en vanlig bil, sier Lysaker. Foreløpig er de fleste bobilkjøperne over femti år. Økt bobilsalg henger nøye sammen med at den modnere delen av befolkningen holder seg sprekere lenger enn før, og har stor utferdstrang. - Vi ser også at stadig flere yngre velger bobilferie. Ikke minst blir bobilen et hyggelig prisalternativ til et hyttemarked som har tatt voldsomt av de siste årene, sier daglig leder Konrad Sel i Norvei Caravan og Fritid, landets største bobil- og caravanmesse. Tidligere ble messen arrangert i Vikingskipet på Hamar, men i takt med økende campinginteresse hos nordmenn har messen flyttet til Norges Varemesse på Lillestrøm. I år arrangeres den 7. til 10. september - Unge ferierer oftere enn før, men kortere enn før. Enten det gjelder en skihelg til Trysil eller en fotballturnering i Danmark er det bare å putte småbarnsfamilien inn i bobilen og kjøre av gårde, sier Sel. Typisk nok har for eksempel motorsport- og hestesportmiljøet blitt storbrukere av bobiler. Årsaken er at konkurransene de deltar i flytter seg geografisk fra helg til helg. - Bobil blir i lengden mer praktisk og økonomisk enn å legge seg inn på hotell. Interessen er så stor at interessebladene innen motor og ridning er blitt et ettertraktet marked for bobilannonser, sier Sel. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |