[]
[] [firmabil.no] []

Lang coupé-tradisjon hos BMW


Jon WInding-Sørensen - BilNorge.no



Akkurat nå er BilNorge i Østerrike for å prøvekjøre den nye 3-serie Coupé. Kanskje ikke verdens viktigste bil, 10% av det samlede 3-serie-salget omtrent, det vil si ca 100 biler/år i Norge. Men viktig hva gjelder tradisjon.

Gammel oppskrift

Italienerne vil protestere, men faktisk var det BMW som oppfant Gran Tourisme-begrepet. Det skjedde mange år før krigen med den nydelige 327 Coupé. Det var den bilen, som etter krigen ble Bristols første bil, type 400.

327 hadde en to-liters motor som senere ble genialt utviklet med skråttstilte ventiler i toppen, men lange støtstenger som gjorde at motoren så ut som den hadde doble overliggende kammer, og dette ble grunnlaget for den legendariske 328, og den siste Mille Miglia-seiren før krigen.

 

Stolte aner
Nå skal vi komme tilbake til selve bilen vi er her for å prøve (skriver Jon Winding-Sørensen fra det som han beskriver som midt inne i ikkeno, et sted i Østerrike), for akkurat nå gjelder det mest å gi BMW honnør for at de tar sine automobile tradisjoner på alvor.

Opp foran hotellet der den internasjoanle pressen er forlagt, trillet det inn en liten samling coupéer som gjør at BMW med god grunn ser på seg selv som pionerer innen dette segmentet.

Først kom en nydelig, levende, museumsutgave av 327, rød og svart og så å si perfekt, som om den skulle være nyprodusert og ikke 70 år gammel.

Etter den fulgte en 700 Coupé, der det korrekt antrukne 1959-paret måtte hente sin bagasje ut fra fronten. For dette var egentlig en utvikling av BMWs italienske fetter.  Da ingen var interessert i å kjøpe München-fabrikkens store V8-modeller mot midten av femti-årene, gikk BMW til Italia og fikk en lisensavtale med ISO, for å bygge Isetta.

 

Nøkternt
Snakk om selvmordsdører, denne hadde én dør i front. Ut fra den utviklet BMW sin egen modell, BMW 600, og ut fra den kom så BMW 700, som var en skikkelig bil, men liten og med en motor som ikke var all verden.

Men den tilfredsstilte et nøkternt Tyskland på slutten av 50-årene, og da Michelotti dukket opp med forslag til et to-dørs coupékarosseri sa fabrikken ja takk, og dermed var tradisjonen om de kompakte coupéene virkelig født.

 

Italia-påvirket
Så fikk vi en periode med Bertone-karosserier og to-dørs 1600 og 2000 og 2002 som nok var coupéer, men kanskje ikke skikkelige. Før 3-serien for alvor kom på banen.

Den første 3-serien fødte ingen store avleggere, men den andre ga oss den første 3-serie coupéen. Og den sto der, like fager og blank som da den ble født i 1992. Og den siste bilen i denne lille kortesjen var en 1999-modell. 3-seriens andre coupé, laget av tredje generasjon  3-serie.

Så nå er vi ikke på fjerde generasjon 3-serie, med tredje generasjon 3-serie coupé. Elegantere og mer spennende enn noen gang. Men akkurat den biten skal vi komme tilbake til. La oss bare slå fast at BMW har stoltere coupé-aner enn de fleste. Og at det var en fornøyelse å se det i praksis.

 

Til Norge
De første norske kunder får sine biler i september. Prisene strekker seg fra kr 535.000 for 325 til kr 771.000 for 335 (flere priser i vår forhåndsomtale). Mot et pristillegg på ca kr 40.000 kan alle modeller, unntatt 335, leveres med firehjulsdrift, ifølge markedssjef Øystein Sponheim i BMW Norge.

Mer om nye 3-serie Coupé kan du lese i en høstlig utgave av Bil.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: