[]
[] [firmabil.no] []

Mye nytt fra FIA


Terje Ringen - BilNorge.no



World Motor Sport Council, FIAs styrende organ for internasjonal motorsport, møttes i Paris i dag (onsdag). I tillegg til å gi Norge en VM-runde i rally, fattet de viktige beslutninger om regelverket i Formel 1 og Rally-VM.

Formel 1

Ikke uventet ble det besluttet at Bridgestone blir offisiell dekkleverandør når alle team må bruke identiske dekk fra neste sesong. Michelin har allerede gitt beskjed om at de ikke ønsker å være eneleverandør, så det valget var enkelt for FIA-rådet. Bridgestone får foreløpig denne rollen i tre sesonger.

Dette betyr at slicks igjen kan bli innført siden dekkrigen opphører og alle kjører på identiske hjul.

 

Felles hjerne
Det blir også innført en standard ”hjerne” (såkalt ECU) i alle F1-bilene fra neste sesong. Leverandør av denne for de kommende tre sesonger er Microsoft MES.

En felles ECU betyr at FIA kan kontrollere om det benyttes traction control eller ikke og kan på sikt medføre at bilene blir vanskeligere å håndtere for førerne mens publikum får oppleve mer blårøyk og action.

På tross av at motorene er blitt mindre har hastigheten i kurver økt i årets mesterskap, stikk i strid med intensjonene til FIA. Rådet vil derfor diskutere mulige tiltak for å redusere hastigheten med F1’s tekniske arbeidsgruppe.

 

WRC-nytt
På rallyfronten er nyhetene vesentlig flere enn innen F1. Kostkutt er et sentralt tema, og det er nok svært viktig for å rekruttere til sporten hvor det i år bare er to fullblods fabrikkteam, Ford og Subaru.

Antall motorer som kan benyttes i løpet av sesongen skal begrenses. Detaljer skal fremlegges på neste rådsmøte. Antall testdager får også en øvre grense gjennom tekniske regler. Service utenfor depot kan tillates i enkelte tilfeller, og igjen må vi vente på detaljer til neste møte i rådet.

 

Slutt på Pirelli-handicap
En gledelig nyhet for Petter Solberg er at det i WRC som i F1 kun blir én dekkleverandør fra neste sesong. Dette var noe vi forutsa da vi omtalte Petters nye Subaru-kontrakt den 21. juni.

Hvem som blir dekkleverandør avgjøres på et senere tidspunkt, men det som er avgjort er at run-flat dekk ikke vil bli tillatt lenger. Dermed kan punkteringer få langt større konsekvenser enn de gjør i dag. FIA legger til at biler med mindre enn fire hjul intakt, ikke får kjøre på transportetappene.

Det såkalte Super Rally reglementet som tillater en deltager å starte på nytt med tidstillegg dersom han bryter en av de to første dagene, fjernes. I stedet innføres et system som gir bonuspoeng til de tre beste hver dag (3 poeng for seier, 2 for 2. plass, 1 for 3. plass). For å få poeng i sammendraget må førerne gjennomføre samtlige etapper.

 

Kalender 2007
Som du helt sikkert har fått med deg står Rally Norway på VM-kalenderen for 2007. Det gjør også Portugal og Irland som nye arrangører. Siden kalenderen totalt fortsatt skal inneholde 16 rally, må tre av dagens arrangører utgå. For 2007 gjelder dette Kypros, Tyrkia og Australia. Slik ser den nye kalenderen ut:

 

2007 FIA World Rally Championship

19-21 January

Rallye Automobile Monte-Carlo

09-11 February

Swedish Rally

16-18 February

Rally Norway

09-11 March

Rally Mexico

30 March-01 April

Rally de Portugal

04-06 May

Rally Argentina

18-20 May

Rally Italia-Sardinia

01-03 June

Acropolis Rally of Greece

03-05 August

Rally Finland

17-19 August

Rallye Deutschland

31 August-02 September

Rally New Zealand

05-07 October

Rallye de France - Tour de Corse

12-14 October

Rallye de España

26-28 October

Rally Japan

16-18 November

Rally Ireland

30 November-02 December

Rally GB


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: