Mye nytt fra FIA
World Motor Sport Council, FIAs styrende organ for internasjonal motorsport, møttes i Paris i dag (onsdag). I tillegg til å gi Norge en VM-runde i rally, fattet de viktige beslutninger om regelverket i Formel 1 og Rally-VM. Formel 1 Ikke uventet ble det besluttet at Bridgestone blir offisiell dekkleverandør når alle team må bruke identiske dekk fra neste sesong. Michelin har allerede gitt beskjed om at de ikke ønsker å være eneleverandør, så det valget var enkelt for FIA-rådet. Bridgestone får foreløpig denne rollen i tre sesonger. Dette betyr at slicks igjen kan bli innført siden dekkrigen opphører og alle kjører på identiske hjul.
Felles hjerne En felles ECU betyr at FIA kan kontrollere om det benyttes traction control eller ikke og kan på sikt medføre at bilene blir vanskeligere å håndtere for førerne mens publikum får oppleve mer blårøyk og action. På tross av at motorene er blitt mindre har hastigheten i kurver økt i årets mesterskap, stikk i strid med intensjonene til FIA. Rådet vil derfor diskutere mulige tiltak for å redusere hastigheten med F1’s tekniske arbeidsgruppe.
WRC-nytt Antall motorer som kan benyttes i løpet av sesongen skal begrenses. Detaljer skal fremlegges på neste rådsmøte. Antall testdager får også en øvre grense gjennom tekniske regler. Service utenfor depot kan tillates i enkelte tilfeller, og igjen må vi vente på detaljer til neste møte i rådet.
Slutt på Pirelli-handicap Hvem som blir dekkleverandør avgjøres på et senere tidspunkt, men det som er avgjort er at run-flat dekk ikke vil bli tillatt lenger. Dermed kan punkteringer få langt større konsekvenser enn de gjør i dag. FIA legger til at biler med mindre enn fire hjul intakt, ikke får kjøre på transportetappene. Det såkalte Super Rally reglementet som tillater en deltager å starte på nytt med tidstillegg dersom han bryter en av de to første dagene, fjernes. I stedet innføres et system som gir bonuspoeng til de tre beste hver dag (3 poeng for seier, 2 for 2. plass, 1 for 3. plass). For å få poeng i sammendraget må førerne gjennomføre samtlige etapper.
Kalender 2007
2007 FIA World Rally Championship
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |